Ravinval

Jag planerar bekanta mig med Luottolahko i augusti. Bestigar där från norr (via Noajdevagge) och måste sedan slippa ner till Njoatsovagge för att vandra norrost till Lulep Njoatsovarre. Vilken ravin skulle jag välja? Luohttojåhkå, Skajdasjåhkå eller Balgatjåhkå? Är Luohttojåhkå svårt att vada ner i dalen? Om någon kan meddela erfarenheter och tips skulle jag vara tacksam.
Ursäktar min drumlig svenska.
 
Ravinen Balgatjåhkå är antagligen helt omöjlig pga branta sidor och vattenfall. Försök inte ens. Skajdasjåhkå är kanske möjlig, men jag skulle inte välja den heller. Jag skulle utan tvekan föredra att gå ner på sluttningen mellan Skajdasjåhkå och Luohttojåhkå. Hyfsad backe med gles björkskog längst ner.

Luohttojåhkå kan vadas, men inte där stigen är markerad på kartan utan längre ner där den delar upp sig i flera grenar bland videsnåren. Från sluttningen har man nog lite överblick över fårorna.

Om man tycker att detta vadställe ändå är för häftigt (vattnet kan i sämsta fall gå över knäna om vattennivån är hög, och med god fart dessutom) så kan jåkken vadas vid sammanflödet med Njoatsosjåhkå.

Lycka till!
/Hans
 
Tusen tack, Hans!
Du gav precis den information jag letade efter.
Vissa svårigheter kan nu undvikas. Ni människor här på Utsidan är värdefulla!

Pertti
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.