Rapadalens isar under mars

Hej,

Jag tänkte höra med er om er kunskap/erfarenheten gällande rapadalen och dess isar under vintertid och då framför allt mars månad.

Finns det några kritiska passager för en vintertur genom rapadalen och i så fall vilka?
Hur brukar isarna överlag vara i rapadalen under vintern? Självklart ska man alltid vara försiktig, men jag tänker mig vad den generella åsikten är? Är dom bottenfrusna eller är de förädiska?

Tack på förhand!
 
Generellt sett mycket lungt.

Hejsan,

Man ska precis som du skriver alltid vara försiktig, men efter att ha skidat genom Rapadalen vid ett antal olika tillfällen är min erfarenhet att isarna generellt sett är mycket trygga i Mars.....typ går nog att landa med ett jumbojet på dom. Visst går det att hitta vindbrunnar och liknande, men det är ju lätta att undvika. Framför allt är Rapaätno som lite gullig på vintern, bara en liten klarvattenbäck finns kvar av den på sommaren så mäktiga glaciärälven :)

/ Stefan
 
Lite försiktig bör man vara

Jag hade en "spännande" upplevelse på Ráhpaädno i Mars förra året.

Jag hade tagit av mig skidorna och vandrade runt längs strandbrinken. I området fanns stora klippblock som nu var väl dolda under istäcket. Troligen hade isen bildats tidigare på säsongen då vattenståndet var högt. Det bar sig dock inte bättre än att isen plötsligt brast under mina fötter och att jag sekunden senare fann mig själv hängande i bara armarna genom ett hål i isen med Ráhpaädno forsande ca en meter under mina fötter. Isflaken jag vandrat på, och som jag trodde låg på fast mark, visade sig hänga ovanpå några stora klippblock ett par meter ovan bottnen. Hade jag farit igenom helt hade jag troligen befunnit mig i seriösa problem då jag var själv på turen och min nödsändare låg kvar i ryggsäcken uppe på land! Många misstag där och nog lärde man sig ett och annat.

Generellt är det nog ingen fara med lugna vatten. När jag isfiskat på Laitaure har jag nätt o jämt klarat mig utan förlängare till isborren. Men i vissa smala partier av Ráhpaädno forsar det på rätt bra även under vintern. Framförallt skulle jag passa mig för ställen där strandbrinken är så hög att isflak hänger mellan stranden och älvfåran eller där isen vilar på stora klippblock. Lämpligen färdas man längre upp i terrängen förbi dessa partier.

Annars är det en fin-fin tur. Rapadalen på vintern är mäktig och garanterat myggfri :)

//B
 
Ruskig upplevelse det där med genomtrampet i isen.

Det ni berättar stämmer väl med det som jag och min följeslagare la märke till i början av april i år. Vissa partier var smala och där gick vattenfåran i dagen på flera ställen. Ett sådant parti som vi passerade ser man inte från sommarstigen som går längre in i skogen. Och där kändes det vanskligt. Men om man är lite kritisk till det underlag man åker på så förstår man nog vilka partier man ska se upp med. Och åka uppe på stranden istället.

På de ställen där floden är bred verkade det hur stabilt som helst.

//Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.