Rätt strykjärnstemperatur för vallning?

Såg på sidan http://www.swixschool.no hur man vallar nya skidor. Där använde dem sig utav ett strykjärn som skulle ha temperaturen 120 grader när man stryker över vallan. Jag undrar om någon vet vad för typ av program de skulle motsvara på ett vanligt gammalt strykjärn? bommull eller syntet? Max- eller minnivå?

Tack för hjälpen!
 
Jag vet ju bara hur mitt strykjärn var.
Men där var temperaturen för hög även när man körde den i botten.
Jag löste det genom att stänga av strykjärnet när lämplig temperatur uppnåtts.
Man brukar väll säga att vallan inte ska ryka (allt för mycket), i så fall är temperaturen för hög. I vart fall körde jag efter den principen med standardvalla när jag körde med strykjärn.
 
Kan tillägga att 120 grader inte gäller för alla vallor (120 är ca nr 8?). Kolla på burken vallan ligger i så står temperaturen. Om skidorna är helt nya så bör du kanske först ta en valla som är ännu mjukare (kräver lägre temperatur).

Börja med för låg temperatur om du är osäker, så att den precis smälter vaxet. Om det sedan är svårt att sprida ut vallan när du stryker på skidan och den känns hård och vaxig så höjer du en aning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.