Rädda precip jacka?

Hej! Jag undrar om ng testat att stryka en Marmot Precip jacka, som trots upprepad impregnering delvis tappat vattentålighetsfunktionen. Enligt deras egna skötselråd så nämns ju bara torktumlare, men nån sån har jag inte tillgång till. Jackan är hur fin som helst annars, bara ca tre år gammal, så det är bra synd. Jag tänker iaf testa lite försiktigt, så återkommer jag med resultat, men kul att höra om ngn har egna erfarenheter.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har den tappat vattentätheten över hela plagget eller bara fläckvis?
Har själv ett Precipställ som funkar kanon och är tätt, den är väl också runt 3 år, har dock aldrig kört stället i maskin.

Tror inte det funkar m reklammation när jackan är mer än tre år. Har förresten inte kvittot kvar längre. När det gäller omfattningen av resistensförlust, alltså där jag funderar på om själva laminatet är dåligt, så är det ffa ärmslut och nacke/huva, skuldror som är värst. Men sen är vattenavstötningen dålig på hela jackan, vilket gör att den upplevs som kallare än vanligt och därmed också fuktigare. Håller för kortare regn dock, uppskattningsvis en halvtimme.

Tror inte det funkar m reklammation när jackan är mer än tre år. Har förresten inte kvittot kvar längre.

Jag skulle varmt rekommendera dig att gå tillbaka till affären där du köpte jackan och, i positiv anda, fråga vad de har för tips.

Platserna på jackan är väl också de ställen som är mest utsatta för slitage, vilket i sin tur påverkar vattentätheten.

Har du inte någon kompis eller kollega med torktumlare?

En sista utväg skulle kunna vara att applicera Fjällrävens Grönlandsvax på de utsatta platserna på jackan: http://www.fjallraven.se/friluftsliv/produktguider/friluftsklader/vaxa-dina-g-1000-plagg/
Fast kontrollera med affären innan du provar det. Jag har bara använt vaxet på mina fjällrävenbyxor och en gammal anorak.

/Mikael

Vaxning är bra på tyger som helt eller delvis består av bomull. Det gör ju inte din jacka.
Istället för torktumlare kan du blåsa jackan med en hårfön eller en varmluftpistol, var bara försiktig med den senare. Tvättning med Nikewax för syntetplagg är även det värt att pröva.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips