Råd vid köp av paddel?

Ska köpa paddlar för skärgårdspaddling i havskajaker (Point65, skedda). Bor i Stockholm. Vad ska man tänka på? Material? 2000:- eller 4000:- Vad ska man lägga? Är det ide´att titta efter bättre begagnade?
Vart handla? SvimaSport?
Tacksam för svar och gärna maila direkt till ingemar@wikman.com då jag inte surfar nätet så ofta.

Paddel

Inga inlägg ??

Jag har paddlat omkring med en enkel Lendel pappdel.

Köpte häromdan en vitudden
Vitudden_Paddle_compl.gif

och märkte direkt att jag fick upp hastigheten. Lyckades relativt lätt pressa upp min Artisan i över 10 km/timme. Och låg ca. 0.5 km snabbare än tidigare..

+ lätt
- fästet struligt att plocka isär...
+- vridbar är det bra eller blir det bara problem

Fråga: Vad skall man tänka på? Vingpaddel ?!?

Jag köpte 224 vilket är kortare än min Lendel.
Hur kort kan man ha i en havskajak modell Artisan ?

/magnus@ids.se

Vitudden: http://www.vitudden.com/vitudden_padel_sw.htm

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har nu köpt!

Vet inte om förra inlägget kom med...

Hur som, jag köpte en Point65 Coast paddel och har testat den under tre dagar och ett ca 100 km. Lätt, prisvärd kolfiber/kevlar, delbar för 1700:-. Köpte samtidigt en Greenland till min hustru. Samma pris men mer somen högvindspaddel. Testade hennes som bara är 1.15 m (min är 1.30) och det gick nästan lika bra. Alltså, köp hellre en kortare än längre paddel om du är osäker. Jag kommer sannolikt att kapa min egen paddel till kortare, är 1.95 lång och tror jag ska kapa den till 1.20 - 1.25 eller så. Valde mellan denna och en motsvarande Lendal som kostade ca 3000:-.

Ingemar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips