råd om sovsäck

Jag skall upp till Kaitum (Tjirtjam) o fiska sista veckan i juli och funderar lite om vilken sovsäck man behöver, vi skall sova i tält av okänt fabrikat men det är ej något värsting tält.
Har kollat på en Marmot wave 3 med en komfort temp på -7 för män, är det overkill eller skall man ha värre grejor?? Hadde aldrig trott att det var en sådan jungel med sovsäckar och komfort temperaturer??
Vi flyger ut med helikopter o skall ej vandra så jag behöver ej jaga något med lite vikt och ej heller vill jag lägga mycket mer än tusen spänn.
Förslag/åsikter mottages gärna.

Mvh Patrick

Hej!

Bra att du är ute i god tid, du kommer nämligen att få en massa ovärderliga råd. Med de kriterier du ställt upp, så ska du förstås bara satsa på en billig säck som är skön att ligga i, och som klarar ned till ca -5 (brukar täcka det mesta sommartid i fjällen om du inte är väldigt frusen av dig). Säckar med syntetfyllning är ofta mkt billigare, tål att det läcker in lite vatten i packningen etc. Möglar inte. Å andra sidan mkt tyngre per "värmeenhet".

Men hur tänker du på sikt? Ska du åka helikopter nästa gång, och nästa? Eller aldrig mer gå i fjällen? I så fall slipper du bekymra dig. Om du istället tänker börja fjällvandra längre sträckor etc, kanske du ska överväga att köpa en lite bättre (lättare, dyrare) säck från början, så slipper du köpa en sån om ett par år?

och slutligen: Provligg innan du köper. Säckarna är olika långa och trånga, och angivna mått stämmer inte alltid. Har själv varit för lång (184cm) för en säck avsedd för 190cm-personer. Vissa sovsäckar är väldigt tråna över benen, sparar vikt och värme men är kanske okomfortabelt om du rör dig mycket nattetid.

happy hunting!

/A.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sommar...

Sista veckan i Juli kräver inga minusgrader på säcken enligt mig! Du ska ju inte bära den långa sträckor, så köp en syntetsäck med komf +5/+2 grader så klarar du dig lätt!

Skulle tro att du får betala mellan 400-800kr på intersport!

//A

Ett varningens finger...

...Appropå Everest.

Kolla att den har en riktig klaff vid dragkedjan och inte bara tre lager tyg,läcker ut rejält med värme.Komf.temp blir inte lägre än +20 hur man än gör.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips