Råd och tips om Ailefroide

Hej
Är nyfiken på klättringen i Ailefroide, som poppar upp till diskussion då och då.
Hur är det med folkmängd och klimat? Går det att åka dit kring Kristi H.F. i mitten av maj, eller på semestern i juni-juli? Eller är det helt överbefolkat med kö på lederna? Varmt? Kallt? Snö?
Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vi spenderade tre dagar där i slutet av augusti 2012. En hel del människor men vi råkade inte ut för några köer alls. Varmt i solen, lite kyligt för övrigt.

Första dagen gjorde vi Palavar les Flots. Helbultad enkel sva led som är rätt lång. Längden var det enda anmärkningsvärda tyckte vi. En ganska tråkig led, det kändes som om man gjorde samma replängd om igen 20 gånger. Men andra var lyriska över den, smaken är som baken.

Dag två spenderade i Draye området. Vill minnas att sportklättringen var helt ok där, inget att skirva hem om kanske, men ett bra ställe att spendera en dag på.

Tredje och sista dagen gjorde vi Fissure d'Ailefroide, en sprickkamin linje som klyver klippan i 8 repor, den tydligaste och mest lockande linjen i hela området enligt mig. Enligt föraren en mixad led men jag fick för mig att klättra den endast på egna säkringar, även standplatserna, och det blev en av de roligaste lederna jag gjort. Det finns egentligen bara ett ställe man kan bli lite frestad att klippa en bult, det är efter en tak traverse med en förlossningsklämning upp ur sprickan. Finns dock en bra kilplacering ovanför men har man bara kört på egna säkringar upp dit vill man inte ramla innan man fått in och klippt den.
Jag har för mig att föraren vill att man klättrar runt sista kaminklämman, men det är synd att avvika från den maffiga linjen. Finns bra med säkringar längst in, men ta av ryggan! Det var för övrigt lite konstigt med vissa av bultarna vi såg på leden. Ibland där det inga fanns några säkringar alls fanns det inga bultar heller, men precis bredvid en klockren kamplacering fanns det en blank bult. Som om de ville markera att här bultar man där man vill minsann! Bättre nytta hade man haft om man lagt dem där det inga fanns nå annat, men vill man markera så vill man. Sen sket sig vädret så vi åkte vidare till Verdon...

Ailefroide är fint!

Har bara varit där i juli. Då är det oftast varmt i solen men rätt friskt (kan gå neråt nollan) nattetid. Det är ju lite höjd (1500 tror jag). Eftersom det finns klättring i olika väderstreck så brukar det lösa sig!

Säsongsstart tror jag är beroende av när de öppnar vägen på våren. Byn stänger ner vintertid.

Jag skulle definitivt rekommendera juli, men det funkar säkert tidigare! Ta med varma kläder (dunjacka o bra sovsäck) även i juli.

Den stora anstormningen med folk börjar 15 juli. Innan dess inga problem, efter det får man vara lite morgontidig för att klättra först. Brukar dock vara lugnt eftersom det är så mycket som går att klättra. Undantaget är väl de lätta superklassikerna, typ Palavar.

I princip allt är bultat. Lite runout, men juste på kruxen. Skippa tunga tradracket om du inte tar bilen. Tar du ändå tradracket så missa inte Fissure som Mike nämner.

Längre uppåt i sidodalarna finns äventyrligare klättring på lite höjd. Mer trad och lite vildare, men kan kräva några timmars vandring och bivack innan. Finns separat förare. Tror den heter nånting "sauvage", samma författare som "plaisirföraren" som handlar om mer närliggande turer. Ta normalt tradrack om du vill testa detta!

John

Senast ändrad:
Härom året blev vi omklättrade av en ytterst vänlig och blixtsnabb fransk gentleman som föreslog olika linjer. Hans slingor var fransiga och mantelskadorna var hjälpligt täckta med brun pakettejp. Selen var förstärkt på samma sätt. När vi kom ner fick vi reda på att det var Jean Michel Cambon, pionjären som satt upp de flesta turerna i området och skrivit en utmärkt guidebok. Sån vill jag också vara i den åldern!

Bilagor

• Ailefroide 2013 (40).jpg
    Ailefroide 2013 (40).jpg
    74.8 KB · Visningar: 368
Hej allihop.
Jag har läst Liungmans artikel i bergsport (tror t.o.m. jag har länkat till den här någon gång).
Det var mest variationerna i folkmängd och säsong som jag ville ha lite tips om.

Tack för hjälpen!

Härom året blev vi omklättrade av en ytterst vänlig och blixtsnabb fransk gentleman som föreslog olika linjer. Hans slingor var fransiga och mantelskadorna var hjälpligt täckta med brun pakettejp. Selen var förstärkt på samma sätt. När vi kom ner fick vi reda på att det var Jean Michel Cambon, pionjären som satt upp de flesta turerna i området och skrivit en utmärkt guidebok. Sån vill jag också vara i den åldern!

Åh, legendariskt! Hans förare är ju ett under av litterära utsvävningar, ironi, tvetydigheter och kontroversiella debattinlägg. Och en massa klättring! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips