Råd och tips ny kajak

Hej!

Jag vill köpa en havskajak men har dålig koll på vilka alternativ som finns i Sverige (har inte paddlat här). Här är mina förutsättningar och önskemål:
  • Jag har paddlat kajak en hel del tidigare, men mest plastkajaker med botten åt det plattare hållet. Jag behöver därför ingen nybörjarkajak, men har inte paddlat på länge och vill inte ha någonting för rank heller. Men gärna ändå något v-format.
  • Jag kan paddla och styra utan roder. Jag vill endast ha skädda.
  • Gärna en kajak som är lätt att manövrera och rolla.
  • Endast kortare turer på sjöar planeras. Jag behöver alltså ingen större packningsutrymme. Det blir oftast dagsturer, och ibland tur med en natt i tält.
  • Jag har blivit gammal och bekväm så mina dagar med att surfa på höga vågor i havet är bakom mig (men det var riktigt skoj... då). Jag har kommit till en fas i livet där jag vill gå upp tidigt, brygga en termos med kaffe, paddla en stund och dricka morgonkaffet i kajaken någonstans på sjön. Men ändå kunna känna "paddelglädje", vilket för mig är en kajak som känns som en förlängning av min kropp som reagerar på paddlingen som jag tänker mig.
  • Jag är liten (154 cm, 52 kg). Bra passform och kontaktpunkter är viktigt för mig men inte alltid lätt att få till.
  • I och med min storlek är jag ute efter någonting lättare. Glasfiber/komposit/karbon är vad jag tänkte, men jag vill samtidigt kunna ta upp kajaken på en strand med stenar utan att bli nojig.
  • Pris är mindre viktigt.
  • Jag bor i Norrland men kan tänka mig att resa för att provpaddla olika modeller.
  • Jag behöver även kapell (neopren då jag planerar att paddla tills sjöarna fryser) och paddel. Allt annat som kan tänkas behöva har jag kvar sedan tidigare.
Saknar ni information är det bara att fråga. Jag tar gärna emot alla tips och råd!

Tack på förhand!

Typ en lågvolyms Valley Nordkapp kanske?

Finns en hel del liknande t ex

Men det finns kanske andra numera?

Thure

Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.