Råd angående skintec skidor

Jag står och velar mellan 2 erbjudanden:
1) Atomic skintec C9 carbon, fjolårets modell utan shift in.
2) Atomic skintec C9 nya modellen med shift in, ej carbon modellen.
Båda kostar 2995kr utan bindning och har rätt spann för mig. Jag kan köpa Rottefella move till alternativ 1 och får då en flyttbar bindning. Med bindningar blir priset detsamma, ca 4300kr.

jag har åkt längdskidor i ca 15års tid 1-2v/år och jag ser mig själv som en medelgod åkare.

väldigt tacksam för råd innan jag slår till😀
 
Tror det kvittar. Men köp skidor hos en handlare som verkligen kan skidor och kan mäta ut rätt spann för just dig. Och som du skriver så se till att få flyttbar bindning till skinnskidor så kan du iaf i viss mån kompensera för före/vikt/skidteknik.
 
Tror det kvittar. Men köp skidor hos en handlare som verkligen kan skidor och kan mäta ut rätt spann för just dig. Och som du skriver så se till att få flyttbar bindning till skinnskidor så kan du iaf i viss mån kompensera för före/vikt/skidteknik.
Tack, båda är mycket seriösa handlare, Runes och Skidsport i Bromma. Då kanske jag ändå går på nyaste modellen hos Skidsport, tänker att dom säkert har fler i lager pga ny modell och det blir mer exakt?
 
Jag köpte skinnskidor förra säsongen och köp med en bindning som går att längdförskjuta - det är som att valla om utan att ta av sig skidorna, till och med i farten utan att stanna. Bytta läge flera gånger på samma runda, mer fästa innan uppförsområdet och mer glid när det går mest utför.
Självklart (som andra redan sagt) ska du köpa av någon som tar fram skidor med just ditt spann. jag skulle inte våga köpa på längdskidor på nätet men vet många som gör det och blir nöjda.

/Patrik, valla-latmask som hellre åker än vallar och slutat med tejpvalla nu
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.