R.I.P Arne Næss

Ett litet påpekande: Om man till äventyrs tillhör den humanschauvinistiska skara som tycker att jorden ska uppfyllas av så många människor som möjligt, så bör man rimligen förespråka veganism, eftersom varje köttätare kräver 3-10 ggr så stor markyta. Bland de många argument som finns för veganism återfinns ofta just detta att maten räcker till fler människor om vi inte tar omvägen via omvända proteinfabriker.


Veganism löser definitivt inga problem då 90 % av all energi går förlorad på en lägre trofinivå.
Under den gröna diktaturen kommer vi tvingas till att äta det djuren lever av dvs. gröna växter.
Maten kommer inte räcka till fler.
 
För det första blir vi knappast tvingade - i normalfallet så äter vi redan en stor del vegetabilier.

Just det, det sker en stor energiförlust om man ska cirkulera näringsämnena genom andra kroppar först.

Sedan får man ju välja sina vegetabilier. Det finns många med högt proteininnehåll och köttliknande vegetariska produkter på marknaden som jag önskar fler köttisar hade fantasi nog att testa.

Äsch, grön diktatur... det handlar om att människor börjar lägga ihop ett och ett. Dvs köttätande orsakar lidande och man har det moraliska valet att avstå!
 
Det finns många med högt proteininnehåll och köttliknande vegetariska produkter

Menar du de där vedervärdigt äckliga sojakorvarna som alla vegetarianer av någon för mig komplett okänd anledning envisas med att äta? Om man nu tycker kött är fel varför skall man tvunget äta korv som per definition innehåller häst, ko och gris.

Lägga ihop ett och ett ja.... ser att du angivit ridning som intresse. Tror du hästarna föddes för att vara slavar till människan eller är det naturliga att de springer omkring fritt i naturen utan betsel, sadel och hästskor?
 
Detta är ett klätterforum

Att filosofen Arne Naess också ägnade sig åt bergsklättring är inget skäl till att hans idémässiga verksamhet skall avhandlas i detta forum.
 
Ridning

Menar du de där vedervärdigt äckliga sojakorvarna som alla vegetarianer av någon för mig komplett okänd anledning envisas med att äta? Om man nu tycker kött är fel varför skall man tvunget äta korv som per definition innehåller häst, ko och gris.

Lägga ihop ett och ett ja.... ser att du angivit ridning som intresse. Tror du hästarna föddes för att vara slavar till människan eller är det naturliga att de springer omkring fritt i naturen utan betsel, sadel och hästskor?

Jag kunde inte uttryckt det bättre själv. Alltför många tror att de domesticerade djuren och alla andra är födda till att tjäna människan, och saknar egenvärde. Jag tillhör inte dem. Därför slutade jag äta kött och så långt det går konsumera djurprodukter. Jag förstår verkligen inte varför du anfaller så. Du verkar ju själv ha någon slags känsla för djur när du väljer en formulering som "slavar". Då är det väl inte så långsökt att sluta äta dem?

Vegokorvar innehåller inte några djur. Jag kan tipsa om massa andra produkter men då blir jag väl raderad för reklamföring :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blomma Arne Naes Klättring allmänt 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.