Pyreneérna, tips pâ veckovandring

mina egna planer

fortskrider. Tanken är, som jag tror att jag skrivit
annorstädes, är att göra flera turer, en vecka
eller så, med proviantering emellan.
T ex en där jag tar ut svängarna i den västligaste delen,
en i och kring Neouvieille-reservatet,
en i och kring Andorra och en i området mellan Andorra och Aigües Tortes, mest på fransk sida.

Vill helst
klara alla övernattningar i tält, eller åtminstone fritt.
Andorra-turen verkar kunna byggas till en ganska stor rundtur, kanske bortåt två veckor, och då skulle
det bli en del etapper på GR11. Undras om nån, t ex Malindo, har gått nåt av de båda gränspassen mot Spanien,
och vet något om eventuella svårigheter.

Har jag fattat rätt så var det vår i Andorra när tråden påbörjades, men sen har det bivit barskare väder.
Nån (kanske Malindo?) som har färskare uppgifter om snösitationen just nu, i relation till årstiden.

Malindo; sa:
En vandring som ár látt att organisera, dár det finns gott om hytter, och i regel inte sà mycket folk, är Andorras GRP (Gran Recorrido Pais), vilken ár en cirkelvandring runt i pricip hela Andorra uppdelad i 7 dagsetapper, totalt 10 mil. Miljön är i regel medium to high mountain, med en del tuffa nivàskillnader och hárliga alpina scenerier.

Före och/eller efter vandringen kan man organsiera pryl-orgie i nàgra av de mànga välsorterade och jámförselsevis billga sport/outdoor butikerna som finns i detta land.

http://www.andorra.ad/ang/gaudeix_andorra/oci_esports/senderisme.asp

Jag lyckades gà vilse under en etapp i höstas i Sorteny-omràdet, men det var fint innan det blev mörkt! ;-)
I muren mellan de tvâ högraste hástarna kan du se hur leden ár markerad i gult, i deta fall röd/gul efter som den hár sammanfaller med GR7 (röd) tror jag det var.

[Ändrat av Malindo 2007-02-27 kl 23:41]

Jag ska strax iväg och min första tur skulle bli,
som jag redan antytt, runt Andorra, på en kombination
av HRP, GR11, GR7 och GRP. Nu undrar jag vilken direkterfarenhet du har av GRP. Visserligen brukar
Andorra ha tidig och snabb snösmältning, men
en del av passen, t ex vid Circ dels Pessons,
är rätt höga, över 2700 meter.

Frågan är om man kan vänta förhållanden som ställer
en totalt. Jag har gått över mycket höga pass med mycken snö tidigt så enbart höjden är ingen god indikator.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips