Pumpa Downmat

Nu har jag sovit sju nätter på min nya Exped Downmat 7!
Så bekvämt har jag aldrig förr legat i tält, inte ens den turen när jag fick låna sonens Term-A-Rest!

Men...lite omständigt är det allt att pumpa upp...
Hur gör ni andra Downmat-användre?
Vad är meningen med den "dubbla" packpåsen? Jag har pumpat med den "hopfälld" ska man kanske dra ut hela?
Polyeterskiktet, varför finns det där, kan det verkligen vara för att fungera som kudde? Eller kan man helt sonika klippa bort den delen och spara några grams vikt?

Det har föralldel varit värt besväret så som jag har pumpat, men lite smidigare vore bra om det går.
Tips, snälla!!!

Hälsn BM

Jag håller i änden med öppningen och drar ut påsen helt för att den ska fyllas med luft till att börja med. Här lönar det sig knappast att finlira och justera så att den är maximalt utvidgad, utan se till att den i stort sett är heltutvecklad, och kläm sedan ihop öppningen med näven så att det blir i det närmaste tätt. Tryck ihop påsen och i det läget kanske jag klämmer ihop den mellan händer och tältgolv lite sisådär, och så accepterar jag en viss residualvolym på kanske några dl, innan jag drar ut påsen och upprepar proceduren.

Det hela kräver att antal sådan cykler, men med lagom "slarv" går det ganska fort.

Den tunna stoppningen gör nog att påsen lättare håller sig öppen när man ska fylla den. Jag har den ibland som kudde, men då lägger jag lite kläder i den, och möjligen stänger jag den med en aning luft kvar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Polyeterskiktet, varför finns det där, kan det verkligen vara för att fungera som kudde?

Hälsn BM

Om jag fattat rätt är fyllningen till för att ge "pumpen" dess runda form...utan lär det vara mkt svårare att få in luft i påsen, så jag skulle inte ta bort det.

Själv pumpar jag ett tiotal ggr, ganska enkelt när ingången på tältet ligger i kortändan. Har inte testat i mindre tält ännu, använder den mest som vinterunderlag...

//J

Försäljaren som jag köpte mitt downmat av, påstod att det gick snabbare att få in luft i påsen om man först drog ut innerfodret ur påsen, och sen liksom tryckte tillbaka det igen.....då skulle det tydligen vara "mer" luft i påsen när man förslöt änden...

men jag vet inte det jag, tyckte mest att hela proceduren bara blev besvärligare, och märkte då ingen skillnad på volymen i påsen....

Så jag brukar bara "skaka" till påsen så den tar in lite luft, och sen vika ihop änden ett varv,och trycka i med händerna mot marken.

Fungerar fint som kudde om man stoppar lite kläder i den!...... (provade först ha den som kudde med luft i, men vaknade alltid med tom påse och ont i nacken ;)

// Md

Liknande trådar

Svar
12
Visningar
1 M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips