Testa maxpulsen
Utan att du vet om din maxpuls och också gärna mjölksyratröskeln är pulsbaserad träning helt bortkastat.
Om du kör efter "lat-varianten" är risken för fel lika med hur stor som helst. exemplet som jag brukar dra är mellan mig och min sambo (vi är lika gamla) och den skiljer ca. 35 slag per min mellan oss.
Angående pulszoner är det minst lika idiotiskt att fökja några kurvor i böcker eller tidningar. Dessa pulsgränser är individuella! Beroende på träningstatus och genetik. Kom även ihåg att även maxpulsen förändras med träningstatus vilken man inte trodde förr. Jag själv faller mycket mer än 1 slag per år som är det normala (man får hoppas man inte blir för gammal

)
Om du vill ha någourlunda bra pulsgränser rekomenderar jag Polars 6 skaliga modell eller ännu hellre svenska skidförbundets modell som bygger på 4 nivåer.
Lätt försklaring bygger SSFs skala på följande rekomendationer.
A1 (alla pulsvärden upp till aeroba trökeln (första avikelsen från det rätlinjera sambandet syreupptagning-hjärtfrekvens)
A2 mellan aeroba och strax under anaeroba tröskeln
A3 runt anaeroba tröskeln
An över anaeroba tröskeln ( här är pulsen ganska ointressant, man brukar ange mmol laktat istället.)