Pulka

Jag har oxå tittat efter pulka och fastnat för den norska fjellpulken. Har provat flera modeller och de är mycket fina att dra. Passar oxå i uppdragna skidspår så att längdåkarna slipper reta sig på att spåren blir helt förstörda. Kolla http://www.fjellpulken.no och jämför. Skall du dra barn så är deras barnpulka mycket utvecklad. De har oxå många storlekar fraktpulkor.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Inte helt objektiv?

Jag gjuter egna pulkor så får du väl ta mina åsikter med en nya salt...

Om du skall ha en relativt liten pulka och inte dra så tungt så kanske Lynx är ett bra alternativ. Jag skulle inte köra i fjällvärlden utan skaklar eftersom pulkan kommer att köra på dina hälar titt som tätt. De skaklar som erbjuds tycker jag verkar dåligt genomtänkta, både vid infästningen i pulkan och vid karbinhaken som du fäster i dragbältet/ryggsäcken. Jag brukar använda fjellpulkens fästen och skaklar till mina pulkor - de har visat sig hålla mycket bra. Men - skall du köra korta turer med lite packning så duger nog Lynx alldeles utmärkt...
Det går ju även att slänga ryggsäcken i en vanlig pulka och göra egna skaklar. Det har varit med i forumet tidigare, tror jag. Då snackar vi riktig budget, men det fungerar!

/Jimmie

Tycker personligen den ser lite bred ut den därna lo-pulkan. Själv har jag kört med Segebaden-Bergs klassiska träpulka många gånger. Tycker den funkar utmärkt så länge du inte ska lasta supertungt, men det gör du väl inte i fjällen ändå? Smäcker, lätt, smidig, lättdragen.

Logo.jpg

http://www.welcome.to/segebaden

Fyll pulkan med godsaker som oxfilé, vin, ost och godis och dra sen upp den till ett lämpligt basläger, varefter du tar dagsturer i bergen omkring och ägnar kvällarna åt mat och vin! Kan man ha det bättre?

/ G

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips