Prova på/helgutflykt isklättring?

Hej.

Jag och min fru har klättrat en del vanligt och gjort lite småalpina turer men aldrig isklättrat. Vi har pratat om det en massa år men aldrig kommit till skott. Vi funderar nu på om vi ska försöka ta oss iväg en långhelg någonstans i Sverige och försöka få till en kort introkurs eller bara en guidad isklättertur.

Är det någon som vet var man kan hitta sånt, vad det kan kosta och vem man ska kontakta?

/Mikael

Bor du i södra Sverige är Norge och Rjukan bäst att åka till för att isklättra. Kan rekommendera Northern Alpine Guides, som just har sitt "kontor" i Rjukan och drivs av Andreas Spak (svensk) och Seth Hobby (amerikan). Rjukan är också ett fint resmål i sig. Missa inte att besöka deras badhus.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prova på/intro isklättring

Hej!
Vet inte om det kan passa, men vi i Friluftsfrämjandets klättergrupp i Stockholm planerar för några utfärder:
1. 16-17 Februari: Prova-på dagsutfärd nära Sthlm (brinner nog tyvärr inne om vi inte får ett rejält väderomslag väldigt snart)
2. 8-9 Mars: Introkurs i Klövjsö, Jämtland
3. 15-16 Mars: Isklätterutfärd till Trängslet, Dalarna.
Hör av dig om det kan va nåt så ger jag mer info.
/Patrik
0704-58 44 35

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips