Problem med kängor

Tjenare,

Jag äger för närvarande ett par Hanwag Special Forces i storlek 9,5. Jag har gått in dem ett tag nu, men tycker inte att den riktiga passformen finns där. Hur jag än snör är min häl ganska rörlig, den har inte kontakt med nån av sidoväggarna. Ska inte hälkoppen "hålla" hälen när man snör åt? Om jag snör kängorna ganska tajt på benet så hålls hälen nere ändå, men jag kan fortfarande vicka på den i sidled. Om jag springer lite rycks hälen upp från hälkappan när överdelen glider ned på benet, efter det måste jag liksom trycka ned hälen igen.

Min fot från häl till min längsta tå (stortå) är 27,7 cm. Är det så att jag har tagit fel storlek eller är Hanwag-kängorna helt enkelt inte gjorda för mina fötter? Skulle en storlek 9 göra stor skillnad på bredden?

Jag har också lite desperat börjat fundera på alternativ. Så smått har jag börjat överge goretex-konceptet efter att ha läst alla argument mot det. En bra sak med det är att jag kanske kan låta mina nuvarande kängor gå till försäljning, men ändå kunna köpa ett par nya utan membran och utan att behöva lägga så mycket pengar emellan. Jag vill ha svarta kängor, och har kollat på Lowa Super Camp, Lowa Mega Camp och Lowa Patrol. Jag har också tittat lite på de brittiska Altberg-kängorna (Defender MK III, Defender Microlite).

Finns det nån här som vet hur Lowa är i jämförelse med Hanwag, de är lika tror jag? Formar sig en icke-membrans-känga bättre efter hälen?
 
Har du testat att fylla ut kängorna med extra sulor och sockor? En extra sula gör att foten kommer upp lite och att hälen förhoppningsvis "fixeras".
 
Tjenare!

Jo jag ska testa att lägga i en extrasula, men det känns lite motigt - jag hade hellre haft en känga som bara passade :) Sockor skulle jag t.ex. helst undvika att kompensera med, eftersom jag är ganska varm av mig.
 
ibland är det bara så att ett par kängor som sitter bra i affären inte formar sig som man hade hoppats på och då är det tyvärr så. Men ett tips är att inte ge upp! Mina Haglöfs sitter fortfarande inte 100% bra än men efter ca 30 mil i dom så börjar dom arta sig.

Nu så här i efterhand så kanske jag skulle ha valt ett par läderkängor i stället för gore-tex eftersom det är dom jag mest erfarenhet med. Men men lagt kort ligger ibland å då får man spela efter det =)
Lycka till å se till å prova med sulor och strumpor. Får byta strumpor ofta istället =)
 
Jag är faktiskt i full färd med att försöka kränga kängorna till någon annan, pröjsa och glöm är som vanligt min devis när det gäller sånt här... Kängor utan GTX är ju som tur är ganska mycket billigare, så förhoppningsvis behöver jag inte lägga ut så mycket mellanskillnad för ett par nya.
 
Passform har inte med Gore-Tex eller inte Gore-Tex att göra

Om hälen passar eller inte beror dels pâ lästen, dels pâ storleken. Om du har en smal häl kanske en damläst vore ett tips (de brukar vara smalare i den bakre delen av kängan)

Den bakre delen av en kánga (hälen) brukar i regel inte anpassa sig efter foten eftersom det där sitter en hârd hálkappa som bevarar kángans ursprungliga form.

Om kängan har foam (och bra opch välplacerad sàdan) som hàller fast hälen sâ undiviker man att densamma âker upp och ned när man gâr.

En halv storlek UK är ca 5mm pà lángden och 1/2-1 mm pà bredden. Dock mäts komfort och icke komfort i skodon just i milimeter

Det är mycket viktigt att kángan sitter bra i hálen, annars riskerar man att fà skavsâr och annat elände.
 
Det är mycket viktigt att kángan sitter bra i hálen, annars riskerar man att fà skavsâr och annat elände.
Risken för skavsår finns, men det måste inte bli så. Har kängor som på ena foten glappar ganska rejält i hälen, men har inte fått en antydan till skavsår märkligt nog. Det är mer viktigt HUR det glappar, än ATT det glappar någonstans som avgör uppkomst av skav och obehag. Men hittar man skodon som sitter klockrent är det förstås att föredra alla gånger.
 
Jag testade tidigare idag både Hanwag och Meindl och upplevde samma sak som du, inget hälgrepp alls :( Det slutade med att jag köpte ett par Lowa som satt alldeles underbart, du borde absolut prova några par och se om dem funkar även för dig.
 
larskarlrasmus: Intressant! :) Jag står och väger nu mellan att köpa Lowa Supercamp eller att gå på något lättare. Jag vet att jag vill ha ett alternativ till terränglöpar-skor som jag brukar traska i, men jag vet inte hur rejäla grejer jag söker. Jag är också intresserad av Altberg Defender Microlite, många säger att den verkligen är lätt och smidig för att vara en hög känga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trulleman Fortfarande problem med keb gaiter? Kläder 5
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
Zaine Problem med ullunderställ Kläder 14
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
RobinEH Problem med impregnering Kläder 4
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20
Nettchen Tighta byxor - ett problem? Kläder 6
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
Hardwired Ett fot-relaterat problem Kläder 13
Johannes.Svensson Problem med Bergans Kläder 2
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
ulfgum Meindl-problem? Kläder 14
Olaa Problem med prasslande byxor Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Ras Omöjligt problem??? Kläder 3
ghostface Problem med Marmot? Kläder 4
klyka Problem med Meindl Island Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.