Problem med handleden

Bouldrade på Karbin. Under ett move snärtade det till i ena handleden - ungefär som om en tunn sträng brast. Är sedan tidigare överrörlig - dvs att jag har liksom glapp i handleden samt att det "kniksar" när jag böjer handleden upp och ner. Sedan skadan gör det ont när jag vinklar handleden i 90 grader, tex mot ett bord, och ålägger tryck. Det känns då ungefär som om jag inte har någon kraft i det läget och smärtan kommer främst på handledens översida på lillfingersidan. Har dock fullgod styrka, mer eller mindre, när jag griper med rak handled.

Vore tacksam över era synpunkter och gärna också tips om duktiga kiropraktorer/naprapater.

MVH. Anatol Wyss
 

Guest

Gäst
Du bör kolla det så fort som möjligt. Det kan vara en sena eller något liknande i handleden som har brustit. Ju fortare du kommer till en läkare, ju fortare blir du frisk. När senan är läkt blir den oftare stelare än vanligt och kan lättare gå sönder nästa gång du gör ett konstigt "move".
Men självklart kan det vara att du helt enkelt bara har vickat handleden eller något har hoppat ur led. Hade du brutit den eller liknande borde du haft mycket ont och eftersom du skriver att du inte har så ont så kan man nästan utesluta det direkt.
Jag tycker iallafall att du bör uppsöka läkare snarast.

Krya på dig! / Matilda
 
tack för ditt tips matilda!
jag har precis bokat tid till en klinik (naprapat tror jag) efter att ha neglegerat mitt problem. och som för det flesta varade ignoransen tills dess jag inte längre kunde klättra och har problem med vardagssysslor som att klämma ut kaviar ur tuben eller öppna en dörr..
mvh./anatol wyss
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.