Problem med Haglöfs barnbärstol

Någon som har en lösning på detta?

Min 1 1/2-åring tenderar att medelst knän och fötter pressa ryggstödet på sin bärstol (Haglöfs) bakåt, vilket leder till en genuint oskön bärkomfort för pappa. De remmar som skall hålla ryggstödet på plats glider alltså. En lösning är att ha på sovstödet, men det vill man ju inte alltid. Nå'n som konfronterat (och ännu hellre löst) problemet?

Anonym från gamla forumet

Gäst
Amen!

Jag har exakt samma problem, plus att jag tycker stolen i sig är genuint obekväm. Ett tattigt 70-talsbärsystem ska hålla min tvååring på ungefär 12 kilo. Sommarens vandringar i Jotunheimen var en pina. Så alla förslag på modifikationer/lösningar mottages tacksamt, annars blir det en Bergans eller Norrøna till nästa sommar.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

hans.linde@telia.com ()

Gäst
hink och säck har alla

Jag hade liknade problem för 10 år sedan. Dessutom var bärstolen förkort för min rygg, samt att påsen under sittsen inte rymmer mera än några blöjor och banan.
Efter några försök och litande efter en hink med rätt diameter så löste det sig.
Ta din "vanliga ryggsäck" (50-80l), tryck ner hinken så att kanten låses mot säckens snörning. Gör två håll för barnets ben (i hinken)och vadera med cellplast. Bäst blir det om barnet sitter baklänges, eftersom tyngdpunkten då kommer närmare bäraren.
Du har ca halva säck kvar för packning. hinken funkar också som gunga när du rastar. och det är nästa gratis.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips