Problem med Fast Find 220-test

Jag har en Fast Find 220 PLB som är 4,5 år gammal. Idag försökte jag göra ett GNSS signal acquisition test, men det funkade inte som tänkt. Det står i manualen att man ska starta testet inomhus och hålla testknappen nedtryckt i 15 sekunder. Redan efter några sekunder tänds dock lampan på PLB och slocknar efter några sekunder, även om jag fortsätter att hålla knappen nedtryckt. När jag sedan går ut händer ingenting.
Man kan göra max 10 dylika tester med ett och samma batteri, men jag har svårt att tro att jag gjort så många under den tid jag ägt denna PLB. Batteritestet visar att batteriet är fullt: lampan blinkar 3 gånger.

Nu har jag inte den PLBn så vet inte exakt hur självtestet på den fungerar, utan jag har en ACR ResQlink+ och när jag skall göra en självtest inkl GPS test skall man vara utomhus med fri sikt mot himlen.
Intern självtest av elektroniken går bra inomhus men inte GPS testet.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu har jag inte den PLBn så vet inte exakt hur självtestet på den fungerar, utan jag har en ACR ResQlink+ och när jag skall göra en självtest inkl GPS test skall man vara utomhus med fri sikt mot himlen.
Intern självtest av elektroniken går bra inomhus men inte GPS testet.
I manualen till min modell står att man börjar Gps-testet inomhus och sedan går man ut med fri sikt mot himlen. Varför man skall göra så vet jag inte.

På min FastFind210 kan jag bara göra GPS-test direkt efter en vanlig självtest. Utifrån manualen för 220 så verkar det vara samma för den.
Utmärkt! Det kanske är förklaringen till att jag misslyckats. Jag läste i manualen i nedanstående länk.
Jag skall pröva igen i enlighet med anvisningarna i manualen du länkar till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips