Prisvärd ryggsäck för mullig tant

Ska användas för dagsturer men också eventuellt nån helg tur. Jag bör kunna ha med tält och sovsäck. Så inte en super stor men ändå så man kan vara borta några dagar. Några tips?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inte så lätt att bara peka ut något passande. De flesta skulle nog inte köpa något utan att prova först.

E ryggsäck för en till några dagar med tält,sovsäck ,sovunderlag?, köksutrustning? mat? toalettartiklar? etc,etc. tarvar väl beroende på hur stort tält och sovsäcken är en ca. 50 liters ryggsäck.

Mitt förslag är att du tar dig till ett ställe som säljer sportutrustning och tar med tältet samt sovsäcken samt provar ut en säck som sitter bra samt har den storlek du tror dig behöva.

Kan inte ge något bättre råd

Köp flera ryggsäckar, det är bra att begränsa det man tar med sig vid dagsturer.

Om det med mullig menas att du behöver anpassning av bröstrem och axelremmar så är just rådet att prova i butik bra. Många bröstremmar kan anpassas i höjd på axelremmarna.

Thure

Hur stor volym du behöver är lätt att mäta hemma. Ruta en flyttlåda på insidan i decimetersrutor.
Packa din största packning i lådan nu vet du literbehovet på din kommande ryggsäck.
Gå till boden med minneslappen och prova samtliga ryggsäckar i rätt storlek med vikter i. Den som sitter skönast på dig den köper du.

go tur

Oprey gör många lätta, snygga och praktiska modeller, med en, i sammanhanget, någorlunda vettig prislapp. Deras väskor kan vara värda att titta på?

Annars håller jag med ovan:
1. En ryggsäck för en dagstur är avsevärt mindre än en för en övernattningstur. För dagen räcker det ju i princip att fikat + eventuella förstärkningskläder får plats. Själv använder jag antingen min gamla 30-liters Haglöfsrygga, eller en Salomon löparryggsäck som tar typ 10 liter.

2. Prova! Hur väskan sitter på just din rygg är den viktigaste frågan. Tänk på att du behöver prova den med vikt, helst genom att köpa hem den på öppet köp, och sedan packa ner det du tänkt dig för helgvandringen. Sedan är det bara att traska runt med den på ryggen nån timme... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips