Primus 2251?

Har fått tag på ett primuskök nr 2251 där gasflaskan verkade vara tom, inget hände iallafall när man vred på reglerventilen. Och eftersom endast botten syns på flaskan när den är monterad i köket så drog jag loss flaskan för att kunna se vad det var för typ. Det visade sig då att flaskan var långtifrån tom samt dessutom saknade självstängande ventil, gasen stod som en fontän ur flaskan som blev iskall. Halvchockad beslöt jag att inte tända några ljus på ett tag :)

Hursomhelst så kunde man, när man väl tagit loss flaskan, läsa att den inte fick lossas om den inte var tom :/ Det stod också på flaskan att den var för primus kök 2251, är det någon som vet om det fortfarande finns flaskor att köpa som passar till detta kök?

Leif...

2251?

Vad är 2251 för ett kök? Själv har jag bla ett Primus 2252 som är ett litet stormkök med fast monterad gasbrännare och en liten löstagbar påfyllningsbar gasbehållare av trycktyp (3000 kPA). Köket har inte tilverkats på ca 10 år tror jag, men om man har tur är det inte otänkbart att det fortfarande går att få tag på gasbehållare hos välsorterade Järnia-handlare.

/Ulf

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Blivande museiföremål ?

Jag har ett Primus 2251 och det förvånar mig inte att du inte kunde läsa vad som står på gasolflaskan, när den sitter i hållaren. Jag tror inte att det går att uppbringa gasolfalskor (Primus 2200) till Primus 2251. Mina gasolfalskor är fyllda till ca 25 %. Jag ser Primus 2251 som ett blivande museiföremål, som pryder sin plats i bokhyllan.

Ulf, så här ser Primus 2251, bilden blev inte bra men ändå.
primus_2251.jpg

På min hemsida http://home.swipnet.se/brune finns under rubriken "Gamla campingkök" en lista på mina gamla campingkök. Foton på samtliga gamla campingkök kommer så småningom.

Per Brune /"campingkökssamlare"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips