Present kök

Tänkte köpa ett kök (allt inkluderat) som present, vad rekommenderar ni?

- användas av 2 vuxna och 2 barn
- främst lågland
- transport med bil och vandring kortare turer, men även någon långtur
- bränsletyp?

Inte för dyrt men ändå "bra" och "lätt" ...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det klassiska är ju ett färdigt Trangia med sprit- eller gasbrännare. Om man ska laga mat är gas det smidigaste.

Men om jag själv skulle börja från noll och hade de användningsområdena skulle jag skaffa något i stil med följande:

- Ett lätt, stabilt spindelkök för gas (Primus Express Spider, Optimus Stella eller MSR Windpro)
ca 600 kr
- En aluminiumkastrull med plastbeläggning
- En aluminiumkastrull utan beläggning
- En stekpanna (om man steker mycket, annars kan man skippa).
- Kanske ett enkelt vindskydd av tunn aluminium.

Lösa kastruller och stekpanna från Trangia ligger bra i pris.

Om de ska laga (tillreda) mat så håller jag med Martin. Om de mest ska värma vatten till thé och varma koppen håller jag med kanis (ett Trangia räcker för 2-3 personer om man ska tillreda mat)

Trangia

Spontant tänkte jag också ett klassiskt trangia med gasoltillsats. Tror matlagningen är basic och "vattenbaserad" så på så sätt passar det. Är det stor skillnad i totalvikt? Om man inkluderar bränsle för 1 vecka tex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips