Placering av löshälsbindning på skridskon

Det verkar ju, som att jag får borra nya hål och gänga upp dessa för att fästa X-adventure bindningen,på isvidda flex skridskon.

Då infinner sig nästa fråga.Bindningens placering på skridskon. Fördelar med placeringen:

- Långt fram fördelar?
- mitten av skridskon?
- långt bak placering?

Jag har skostorlek 42 och 50 cm skridskor. J
ag är helt grön på löshälsåkning, men åkt en del med fast häl. Tacksam för svar!

Du kan räkna med att få bra svar på den här frågan på detta Forum. Men under tiden delger jag mina lite begränsade erfarenheter...

Det sägs att placering långt bak (klacken alldeles nära skenans bakände) är mer lättåkt/stabilt. En placering längre fram på skenan ger däremot mer förutsättningar för högre hastighet.

Mina Almgrens med originalmonterade XA-bindningar har dessa relativt långt bak (och jag har inte provat annat ännu). Jag upplever dock att man är mycket vinglig och mer eller mindre beroende av stavar när man ska passera partier med riktigt dålig is.

Stabilitetsmomentet blir nämligen väldigt dåligt; framåt tippar ju foten eftersom det är lös häl, och bakåt tippar hela skridskon eftersom skenan inte är mycket längre än till klacken.

Vidare är den främsta källan till små incidenter när jag åker, att jag slår i spetsen efter att jag tagit skäret färdigt och ska flytta fram foten till nästa skär. Även detta borde blir mindre sannolikt om man flyttar fram bindningen.

Hur det känns under själva skäret och på bra is med en ny placering har jag dock ingen aning om, ännu.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips