Placering av blixtlås på ryggsäckslocket

Min skridskoryggsäck börjar bli sliten så jag har varit och kollat på en ny ryggsäck. Men det är en sak jag inte begriper med många nya ryggsäckar. Varför har man placerat blixtlåset till fickan på locket på ryggsäcken ”åt ryggen” (bakom nacken) ?

På mina nuvarande ryggsäckar har alla blixtlåset placerat bakåt, vilket jag tycker är smart för då kan jag be någon annan att plocka fram solglasögonen, pappersnäsdukar och förr i tiden även en ny filmrulle utan att jag behöver ta av mig ryggsäcken.

Men med blixtlåset bakom nacken så måste man (jag) ta av mig ryggsäcken för att komma åt innehållet i fickan.

Nu har jag visserligen flera symaskiner och sprättknivar, men jag tycker det är konstigt om jag ska behöva sprätta upp locket på en ny ryggsäck och måsta sy om ryggsäcken för att sätta blixtlåset på ”rätt” ställe.

Är det bara jag som tycker detta med placeringen av blixtlåset är korkad eller finns det någon bra motivering till att blixtlåset har ”bytt sida”?

Per

Jag kan tänka mig att det är just för att andra , obehöriga, skall få svårare att öppna det och plocka ut saker.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Dessutom sluttar väl locket bakåt och så att en öppning på ryggsidan är lättare att komma åt när man har tagit av sig ryggsäcken. Jaq har två ryggsäckar med ficka i locket. En Vaude med öppning på ryggsidan och en Haglöfs med öppning åt andra hållet. Jag föredrar öppning på ryggsidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips