Pjäxa Alpina BC 1550 erfarenhet?

Någon som har erfarenhet av denna pjäxa Alpina BC 1550? Är den bra? Vad är bra/dåligt?
Håller den värme och väta? Hört många som klagar på att dom får skavsår på tån? Ska jag tänka på något gällande storlek?

Den går ju att använda såväl till långfärdsskridskor som turskidor. Jag ska ha den gällande sistnämnda.
 
Senast ändrad:
För ett år sedan behövde jag köpa pjäxor till turskidåkning i fjällen. Läste då på en hel del, och vill minnas att det fanns klagomål på 1550. Samtidigt tävlade nätbutikerna i att rea ut den. Såvitt jag ser i produktbeskrivningen saknar den membran mot väta. Jag tycker den ser lite väl plastig ut och undrar just om den står emot blötväder. Skidåkning på vårvintern innebär ju ofta att snön lägger sig ovanpå pjäxan medan solen skiner........

Jag köpte själv Alpina BC 1600 och är nöjd. Funderade också över Crispi Nordland och Stetind som alternativ. Alla dessa kan man med lite tur hitta begagnade om du tycker nypriset är för högt.

Hälsn Pelle
 
Skulle säga att det där nog tyvärr är rätt individuellt, vad som passar dina fötter bra och inte, som det brukar vara fallet med skodon.

Jag hade själv ett par BC 1600, som tycktes vara fast beslutna att förvandla mina fötter till råbiffar. Därefter bytte jag till ett par Crispi Stetind, och de är i stället som en dröm.

Tyvärr är nog den enda slutsatsen man kan dra är att det beror på hur dina fötter ser ut.
 
Jag skaffade turutrustning till min mamma förra vintern, och hon valde den pjäxan. Alpina generellt gör pjäxor till breda fötter och det här är inget undantag. Jag, som har smala fötter, har provat den och mig passar den inte alls. Storleksmässigt är den relativt generös. Medan jag har gått upp ett nummer från normal skostorlek i mina turpjäxor från Lundhags, har mamma BC 1550 i sin normala skostorlek. Vi impregnerade med sprayimpregnering för funktionsmaterial - och det höll hennes fötter torra i töande påsksnö. Värmen vågar jag inte uttala mig om, då det varit förhållandevis milt när vi varit ute hittills.
 
Jag har 1550 för långfärdsskridskor och de är lite mjuka om du frågar mej. Hade gärna haft lite stabilare pjäxor men med starka fötter går det bra - men inget jag gör telemarkssvängar med i brant utförslöpa.
De är inte heller helt täta så jag har kompletterat med Alpinas damasker/skopåsar som täcker hela foten men har hål för att sätta fast skon i bindningen.
Jag har lite breda fötter och de passar bra och är sköna men hade gärna haft membran om jag fårr välja idag - dvs Alpina 1600 om man vill ha det märket, men vet inte hur bra deras "alpitex"-membran är.
Helt OK att promenera i, t ex mellan sjöar eller över öar, och går även att köra bil med begränsad tid.

/Patrik
 
Funderar kring storlek på alpinas pjäxor. Jag har breda fötter och tycker dom är rymliga och bra- men fick ändå gå ner en storlek. Dom känns jättesköna. Men upptäckte efter en halvtimmes skidåkning att det började göra ont och skav vid vänster framtå, på själva knölen nedanför tån. Är det något som ni tror vänjs av- eller borde jag haft storleken större. Dom kändes däremot väldigt stora i butiken.
 
Jag får skavning på ovansidan av stortårna med mina 1550 men det funkar bra om jag tejpar dem, jag har en storlek större än normalt för att kunna få i en extra socka.
 
Jag har dessa till mina skridskor. Sköna och passar mina ganska breda och allmänt skeva fötter, men vid blötväder har jag blivit genomblöt rätt snabbt tyvärr. Står inte alls emot väta. Jag vill ha en en pjäxa helt utan läder, då är det inte så många att välja på.
 
Jag gick ner en halv storlek mot vad jag brukar ha på normala skor. Synd att dom inte finns i halva storlekar. Hursom- i butiken kändes dom bra- men när jag rört mig i dom- kanske en storlek större är bättre. Fötterna sväller väl lite också kan jag tänka mig när man är ute och åker långt.
 
Jag får skavning på ovansidan av stortårna med mina 1550 men det funkar bra om jag tejpar dem, jag har en storlek större än normalt för att kunna få i en extra socka.

Bytte till min normala storlek- och första turen fick jag skavsår som du på ovansidan av vänster stortå, Det är som att det skaver när man böjer foten.... och andra turen fortsatt på stortån efter några kilometer och sedan hälen på höger fot :(
Hur tejpar man bäst för att slippa skav? Eller finns det annat jag kan göra?
Gillar dom i övrigt .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Pjäxa NN75 för flerdagsturer Turskidåkning 6
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
torger Pjäxa Rottefella BC med lågt skaft, finns det? Turskidåkning 1
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
andersmossing Skidor & Skridskor, samma pjäxa? Turskidåkning 2
j-asplund hög pjäxa till NN 75 mm bindning? Turskidåkning 8
mca0106 Val av pjäxa till tur/telemark? Turskidåkning 0
Acke Packe Lundhags Xa Pro - Pjäxa??? Turskidåkning 0
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
Shockstone stabilare pjäxa & slipa stålkanterna? Turskidåkning 0
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
AJOP Alpina Alaska Turskidåkning 1
Glännman Någon som använt både Alpina 1600 och Lundhags Guide ? Turskidåkning 1
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
Jakob.s Crispi Stetind BC vs. Alpina Alaska BC Turskidåkning 31
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
Harponeus Alpina bc Rottefella manual??? - förvirring. Turskidåkning 2
afuecker Alpina BC 1550-storlek? Turskidåkning 7
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
Läraren Alpina BC 1600 och Alfa Skarvet XA GTX Turskidåkning 5
gullegubben Alpina Explorer 60 eller Madshus Vidda? Turskidåkning 1
Tänna Alpina skidskor bra? Turskidåkning 2
Partys Alpina 1600-rottefella manual BC- Tegsnäs Turskidåkning 0
Masfan Alpina vs Crispi Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.