PIRHUK och grönlandsturer - vem har erfarenhet?

Jag hade tänkt mig över Grönland nästa år vid den här tiden, och eftersom det kändes så svårorganiserat och eftersom man onekligen inte bara måste utan dessutom bör vara minst två tänkte jag att jag skulle nyttja företaget PIRHUKs tjänster.

Men på PIRHUK verkar man ha roligare saker för sig än att svara på mina e-brev eller ta emot mina pengar. Min första tanke, som har hållit i sig ett bra tag nu, är att de anser att jag är för gammal och svag. Men då kanske de skulle kunna haspla ur sig det. (ja. jag känner mig lite sur.)

Är det någon här som har erfarenhet av PIRHUK eller andra Grönlandsguider? Jag vill verkligen genomföra den här skidturen över Grönland, men man får inte åka ensam (och det är väl lika gott det) och mitt tilltänkta resesällskap (förutom PIRHUK) har nu slängt in handduken av ekonomiska skäl.
 
Mycket trevligt!

Jag har också tänkt mig en grönlandsexpedition så småningom och vet att det är många turer kring tillstånd, försäkringar och licenser. Jag har inte undersökt det riktigt då det inte ligger riktigt i tiden för mig ännu, men ändå roligt att se en tråd om detta.

Märkligt att det kommer så lite svar kring något så intressant. Så jag tyckte jag kunde svara även om jag inte riktigt tillför något, om inte annat så för att önska lycka till!
 
Hej Johan,

Jag tror faktiskt inte att det är så besvärligt med försäkringar och tillstånd om man åker på en organiserad tur. Det var i vart fall min tanke. PIRHUK-människorna har ju släpat turister fram och tillbaka över Grönland i flera år och torde känna till vad som krävs för tillstånden. Dessutom har de alla prylar. Det är en av anledningarna till att jag vill åka med dem (eller annan anordnare). Det finns ett försäkringsbolag som folk verkar nöjda med (peyman eller nåt sånt).

Men jag vet alltså inte längre om jag kan förvänta mig att kunna åka med PIRHUK.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.