Pikmakarns Ryggsäck Viking

Hej,

Började åka långfärdsskridskor förra säsongen och investerade i skridskor och säkerhetsutrustning.
Nu har turen kommit till att köpa ryggsäck. Har surfat runt en hel del och bla stött på Pikmakarns ryggsäck Viking. Det känns spontant som om den verkar väldigt komplett för skridskoåkning. Finns det någon med egen erfarenhet av den avseende kvalitet och lämlighet? Önskar även kunna använda ryggsäcken för annat än enbart skridskoåkning. Garderoben börjar bli full.
 
Hej,

Vi köpte en Pikmakar-rygga förra året och jag måste säga att allt är vältänkt.

Ryggsäcken är lätt i sig; tyget är inte tjockt och det ska naturligtvis kompletteras med vattentät innersäck för att funka på isen. Det gör samtidigt att den inte är lämplig för tyngre uppdrag som alpin klättring/vandring och liknade.

Avbärarbältet går att justera upp/ner och har en relativt stor »skjutmån». Med säcken i det lägre läget för långfärdsskridskoåkning.

Allt är bra sytt och det är roligt att se hur finesserna är på rätt plats; karbinhake, fäste för livlina, dubbla benremmar, resår på bröstrem m.m.

Två saker har vi upptäckt är lite mindre bra.
1) Liggunderlaget, som ingår i priset(!), är placerat under säcken (på sin rätta plast som flythjälpmedel), men det är svårt att snabbt få fram och ävenså svårstuvat – utrymmet är lite smått tilltaget.

2) Vattenflaskan och tillhörande sugslag, som också ingår(!), är svår att dricka ur när man närmar sig slutet. Men det är förmodligen inte ett egentligt fel utan snarare ett inbyggt fel som finns på alla vätskesystem av samma typ.

Storleken är bra, anpassad för heldgasutflykter med ombyte. Samtidigt liten nog att inte utgöra för stort vidfång eller, inte minst, inte vara i vägen på buss och tunnelbana). Anser att ryggsäcken är väl prisvärd.

Hälsningar/Lasse B
 
Suger

Skämt å sido, men faktum är att förra årets modell sög i sig mycket vatten i den goa stoppningen. Det blir därför tungt och kallt efter plurrning. Ev. är det korrigerat till årets modell. I övrigt har jag hört goda ord om säcken.
 
Fel ryggsäcksmodell

Jens,

Jag har virrat till det. Den ryggsäcksmodell och du frågar efter är en annan än den som jag talar om. Båda tillverkas (eller i varje fall saluförs av Pikmakarn), den ena heter Viking – den som du funderar på, den andra heter PIKMAKARNs långfärdsskridskoryggsäck och kostar en hundring mer.

Ursäkta min förvirring – jag kan inte skylla på något.

Ha de/Lasse B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
KristoferBj Pikmakarns svart Långfärdskridsko 12
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
härö Pikmakarns handgjorda Långfärdskridsko 1
Pikmakarns pikar böjer sig Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.