Ryggsäck

Jag skall köpa en ryggsäck som jag till stor del, men inte endast, skall ha till långfärdskridsko. Mottager tacksamt alla tips, erfarenheter och förslag!!!!!
 
Jag funderar också på en ny rygga. Finns det en variant som är bra både i skidbacke, svampskogen och på isen? Skridskosäckar verkar ofta vara plommonformade men det kanske inte är obekvämt ändå?

/Andreas
 

Guest

Gäst
Klättermusen Gungner

En säck som både stämmer in på skridsko och skidåkning är Klättermusens Gungner säck som man kan anpassa för ändamålet genom olika tillbehör. Titta på Klättermusens hemsida för mer info om ni inte redan gjort det. Till nackdelen hör, vilket inte är helt oväsentligt, att denna säck precis som övriga sortimentet hos Klättermusen är svindyr!
 
Re: Klättermusen Gungner

f94bw; sa:
En säck som både stämmer in på skridsko och skidåkning är Klättermusens Gungner säck som man kan anpassa för ändamålet genom olika tillbehör.

Jag har haft min Gunger 50 i ett år och är MYCKET nöjd. Jättebra att skrinna i, genomtänkt och lätt. Inget onödigt tjafs och med hög materialkvalitet. Man kan ställa om avbärarbältet så att man förflyttar säcken nedåt när man skrinnar för att få lägre tyngdpunkt. Perfekt som dagtursäck när man inte skrinnar. Jag hade gått och tittat på skridskosäck i flera år, till slut bestämde jag mig trots priset, och jag har verkligen inte ångrat mig.

Benslingor är mycket bättre än grenrem och kastlinefickans placering är genial. Spännet på avbärarbältet går inte upp av misstag eller går sönder, som jag sett en del spännen göra under plurrningsövningar. Det är rätt otäckt, för räddningslinan ska ju vara fastsatt i avbärarbältet och drar då snett. Man kan sätta en sidoficka under säcken för ytterligare förskjuta tyngdpunkten nedåt.

För mig är Gungner en perfekt kombination av skridskosäck och dagtursäck på vår/sommar/höst. Skiddagturer går självklart också bra. Rekommenderas trots högt pris. Däremot deras skridskofickor, som man kan köpa till, tycker jag inte är så bra. Jag köpte dem inte för jag gillar att ha mina skridskor ihopsatta runt piken under transport för att inte skada andra och annat.

/Staffan
 
Plommonsäck

ekis; sa:
Skridskosäckar verkar ofta vara plommonformade men det kanske inte är obekvämt ändå?
Om man ska åka skridskor eller skidor (vilket jag själv inte gör med packning), borde man ha en så kallad "plommonsäck" eller liknande, för att tyngdpunkten ska hamna långt ner. Annars kan det bli problem med att hålla balansen.
 
ekis; sa:
Jag funderar också på en ny rygga. Finns det en variant som är bra både i skidbacke, svampskogen och på isen? Skridskosäckar verkar ofta vara plommonformade men det kanske inte är obekvämt ändå?

/Andreas

Menar du verkligen plommonformade? Brukar man inte tala om päronformade skridskosäckar?

/ också Andreas
 
Haglöf

Ett kanske inte lika flashigt tips är helt enkelt Haglöfs ShoSho 3000. Jag har provat en rad olika säckar och enligt min mening är detta den mest användbara allround säcken. Genom att packa den rätt och att dra åt de övre kompressionsremmarna kan du få den lite smalare uppåt (lite av en päronform). Snölåset gör att den i det närmaste blir vattentät (en stor påsklämma över snölåset gör att du får en vattentät flythjälp). Visst finns det minst lika bra eller bättre säckar till speciella aktiviteter men denna säck har jag använt till såväl skidåkning, hiking (från svampskogen till Svalbards galciärer), resor och som stadssäck. Ett par extra packfickor gör den med ens till en medelstor tursäck. Priset är dessutom bra.
Se recention på: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=310

Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.