Storlek på ryggsäck!?

det förekommer ofta råd på hur stor en ryggsäck bör vara. borde inte storleken på rygsäcken stå i proposion till hur mycket man väger?
jag som väger typ 65 kg borde ju kunna ha en lite mindre ryggsäck än någon som väger typ 100 kg. eftersom jag inte "behöver lika mycket flythjälp. eller tänker jag fel då??
 
Du tänker delvis fel, jag är iofs ju ingen fena på fysik (Ulf H får gärna hjälpa till) men visst sa Arkimedes:

Lyftkraften är lika stor som tyngden av den undanträngda vätskan.

Det är alltså snarare en densitetsfråga än en viktfråga för personen ifråga.

-Palle
 
Sök, och du skall finna

nene; sa:
det förekommer ofta råd på hur stor en ryggsäck bör vara. borde inte storleken på rygsäcken stå i proposion till hur mycket man väger?
jag som väger typ 65 kg borde ju kunna ha en lite mindre ryggsäck än någon som väger typ 100 kg. eftersom jag inte "behöver lika mycket flythjälp. eller tänker jag fel då??

Det finns många inlägg om ryggsäckar här på utsidan, tex den här :
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36826
 
I praktiken löser det sig. En större person har större kläder och mer mat i ryggsäcken och får därför en större flytkraft. Ryggsäcken ger ingen flytkraft i sig, det gör endast det som finns packat i den. Men en större person kanske behöver en större säck för att rymma sina saker.
 
Kort ryggsäck rekommenderas

Flytkraften i ryggsäcken är sällan ett problem. Ofta tenderar en för stor flytkraft att ge ett framåttippat läge, om man inte har en iskant att stödja sig mot. Men en tung ryggsäck (t.ex. en som tar in mycket vatten) kan försvåra uppstigningen ur vaken.

Viktigare är att anpassa ryggsäckens längd till kroppsstorleken. En ryggsäck som går upp över axlarna när man ligger i vattnet trycker lätt ned huvudet. Speciellt korta personer (ofta små tjejer) kan få problem med för stora (höga) ryggsäckar. Men jag har även sett långa män som också fått stora problem (särskilt med ramryggsäckar).

Mina råd är:

1) Prova att bada med säcken. Kolla att du flyter bra. Det är också ett bra sätt att skaffa sig vattenvana.

2) Säcken överdel ska inte kunna åka upp över axlarna. Normala säckar bör fixeras med midjebälte/grenrem. Lågt sittande säckar (rumpsäckar) kan med fördel tillåtas flyta upp lite, så länge de inte sticker upp ovanför axlarna.

3) Satsa på en liten (30 - 40 l), ganska lågt sittande ryggsäck, provbadad i varmt vatten.

/ Johan

[Ändrat av pby 2006-11-22 kl 23:35]
 
Lägre sittande

säck kan vara mindre.

Johan föreslår en kort säck. Jag tycker att en längre men smalare säck har en del fördelar.

Nämligen

1.) Bättre stabilitet på ryggen fladdrar mindre fram och tillbaks med skridskorörelserna.

2.) En kamera i lockfickan blir åtkomlig för dig bakom nacken under färd utan att du behöver ta av dig ryggsäcken.

3.) En smalare säck kan man få med sig i bussen framför sätet och kan fika under transporter.

Thure
 
Re: Lägre sittande

thureb; sa:
3.) En smalare säck kan man få med sig i bussen framför sätet och kan fika under transporter.

Kanske den minst relevanta egenskapen hos en skridskoryggsäck, ungefär som att köpa ett tält efter storleken på garderoben hemma...

;)
 
fika egenskaper

Fan vet om det inte är den viktigaste parametern med just fika egenskaperna. naturligtvis så kommer det till att köpas en säck med dubbla linfack så att man kan dra termosen snabbt ;-))
Tack för tipsen.
 
Re: Re: Lägre sittande

newcence; sa:
thureb; sa:
3.) En smalare säck kan man få med sig i bussen framför sätet och kan fika under transporter.

Kanske den minst relevanta egenskapen hos en skridskoryggsäck, ungefär som att köpa ett tält efter storleken på garderoben hemma...

;)

Om man måste ha kaffe på förmiddagen och sitter i skridskobussen under några timmar så är detta rätt relevant. Men kanske inte för alla.

Koffeinisten Thure
 
Re: Re: Re: Lägre sittande

thureb; sa:
newcence; sa:
thureb; sa:
3.) En smalare säck kan man få med sig i bussen framför sätet och kan fika under transporter.

Kanske den minst relevanta egenskapen hos en skridskoryggsäck, ungefär som att köpa ett tält efter storleken på garderoben hemma...

;)

Om man måste ha kaffe på förmiddagen och sitter i skridskobussen under några timmar så är detta rätt relevant. Men kanske inte för alla.

Koffeinisten Thure

Jag föredrar nog en liten mini-ryggsäck eller mini-väska/påse med en mini-termos, just för bussturen. Det är skönt med fritt utrymme kring benen!

Långbent koffeinist
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Anna Frimodig Storlek på rygga - säkerhet Långfärdskridsko 38
Knall Val av storlek Alpina Alaska BC Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.