Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt...

Har sett ryggsäckar med riktigt låg tyngdpunkt på div skridskobilder. Med låg tyngdpunkt menar jag att en stor del av säcken sitter nedanför midjeremmen. Detta måste ju vara kanon då man vill åka ihopkrupen med ryggen fälld framåt.
Är dessa ryggsäckar hemmabyggen eller finns det någon modell att köpa (kopiera). Det finns ju många lite större midjeväskor (ca 10-15 l) men jag ser inte att man kan få plats med både matsäck och ombyte i en sådan. Någon som har några åsikter/erfarenheter/tips???
 
Norröna!?

Norröna har en säck som heter Versting, finns i storlekarna 15, 25 och 35 liter. Den är ungefär som en midjeväska med axelremmar, eller nåt, dvs. den har ett jättebrett midjebälte och ganska små diskreta axelremmar (15 liters säcken har inga axelremmar alls).
Kika på den, kan nog vara nåt, Norröna kan ju tyvärr vara lite dyra.

/Harald
 
Ingen idealisk säck till salu vad jag vet.

Anders.Appelqvist; sa:
Har sett ryggsäckar med riktigt låg tyngdpunkt på div skridskobilder...
...Är dessa ryggsäckar hemmabyggen eller finns det någon modell att köpa (kopiera)... Någon som har några åsikter/erfarenheter/tips???

Det här med volymer på ryggsäckar är svårt att värdera då tillverkarna mäter så olika och oftast överskattar volymen på säckarna. Jag skulle rekommendera drygt 30 liter för att säcken skall kunna klara både ombyte matsäck och en mindre dunjacka som rastplagg.

Det finns ett par sätt att få ned tyngdpunkten genom att välja en kommersiellt tillgänglig säck. Päronsäck dvs stor volym och vikt långt ned i säcken, lång rygglängd på säcken och relativt stor volym får samma effekt.

Man kan modifiera remmarna på säcken för att säcken skall sitta lågt men säcken kan då sitta ganska löst och det blir inte bra då den pendlar från sida till sida för varje skär.

Personligen har jag förlängt en Berghaussäck med en angiven volym om 32 liter nedåt en dryg dm genom att flytta ned botten och sätta på extra tyg, vilket föll bra ut. Ryggplatta och remmar sitter oförändrat i förhållande till min rygg medan tyngdpunkten med normal skridskopackning flyttats ned minst 15 cm. Säcken kan du se på denna bild http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=333

Just Berghaus fick omdömmet i Fjell och Viddes test av tursäckar för ett par år sedan att ha mycket bra stabiltet.

Klickar du på länken nedan så ser du en annan variant. Här har en relativt kompakt säck flyttats nedåt genom modifiering av remmarna. Hur pass stabilt det blir vet jag inte men det blir antagligen ganska vettigt genom att man har kraftig midjerem ganska mitt på den formstabila säcken.

http://www.sssk.se/bildarkiv//normal/pic_861.jpg

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2001-12-13 kl 23:39]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
Jonas_T Säck med låg tyngdpunkt/flytpunkt Långfärdskridsko 2
thureb Skridskoryggsäck med låg tyngdpunkt. Långfärdskridsko 1
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.