Pallinmonument. Var?

Det finns ett monument, stenrelief har jag för mig av H.N. Pallin på någon topp. Enkel fråga, var då?

Mvh/Peter P.

haremma; sa:
På Sielmatjåkka 1997m, vid Nallo. En kopparplatta..

Tackar, bugar och bockar för svaret. Vad trevligt att jag (om min preliminärplan står sig) passerar Nallo i sommar. Fotot i ditt album tyder på att du vet mer. Vad gäller för att ta sig dit upp (till toppen)? Är det vandring eller klättring(klättrar ej)?

Mvh/Peter P.

Ingen klättring behövs, men det är brant och stenigt. Påfrestande för knäna...
Går väl att ta sig till foten av Sielmatjåkka på lite olika sätt, tex längs med jokken från nallojavrrit. Jag gick från stugan upp mot sjön 1078 och sedan upp till Nallojavrrit. Sedan är nog bästa vägen att ta sig över mellan sjö 1235 och nästa, och sikta på moränryggen vid Sielmatjåkka. Följ det högra snöfältet tills det blir för brant, snedda då rakt över till det vänstra. (Eller börja direkt på det vänstra, det är inte lika brant) Följ det nästan hela vägen upp, snedda sedan rakt höger igen. Sedan upp i passet och följ kammen upp.

Jag gick inte riktigt den vägen på vägen upp, tog en sighseeingtur runt sjön 1235 och kämpade rakt upp för branten, istället för det mer energisnåla sneddandet jag berättade om. Det tog mig 5 timmar att komma till toppen. Utsikten var häftig, mest att se den vackra kugghjulskammen "bakifrån", tyckte jag. Men du ser även Keb, höktopparna, Sälka, etc. Jag fick lite bråttom ner sedan, så det tog 3½ timma. Gick bra att kana ner för vänsta snöfältet...

Det är stenskravel i stort sett HELA vägen från stugan till toppen, jag hade ont i benen hela nästa dag, men det var det definitivt värt. =)

Jag la in en bild, med hjälp av den och kartan förstår du förhoppningsvis min beskrivning.

/Emma
[Ändrat av haremma 2004-04-18 kl 18:37]

Guidade turer - även i Nallo!

Tackar och bugar och bockar igen så att näsan fastnar i tangentbordet! Du är en ängel! Jättebra beskrivning!

Det blir en tur att fundera på när jag kommer dit. Har redan en ganska mastig tur i tankarna, men känns det bra när man står där vid stugan, och vädret är fint - Mot toppen!

Mvh/Peter P.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips