Padjelantaleden

Tjosan,
tänkte gå Padjelantaleden i augusti, finns det någon anledning att gå
från en eller andra hållet eller spelar det nån roll?

Jag tänker mig, går man norrut får man troligen lite vind i ryggen men å andra sidan mest sol också? :)

Jag tycker det är finare att börja i Kvikkjokk än att sluta där....då känns det lite mera som att man går in i fjällvärlden och Virrejaurhe syns på långt håll :)!
För övrigt så är leden Otroligt lättgången, väl markerade leder, bra spångar och lätt att gå.

Jag tycker tvärt om, börja i Ritsem. Kvikkjokk är en mycket trevligare fjällstation att avsluta i, plus att du slipper stigningen till högfjället.

Jag tycker tvärt om, börja i Ritsem. Kvikkjokk är en mycket trevligare fjällstation att avsluta i, plus att du slipper stigningen till högfjället.

Jag håller med. När jag gick leden 2016 så valde jag riktningen Ritsem -Kvikkjokk just för att få en ”trevligare” avslutning.

Svaren du hittills fått tycker jag indikerar att det inte spelar någon större roll i vilken riktning du går. Eventuella för- och nackdelar brukar jämna ut sig. Men titta på kommunikationerna i bägge ändar utifall du där hittar något avgörande argument. Tänker du stanna över natten vid slutstationen eller försöka hinna med bussen t. ex? Båten måste du ju passa i båda fallen, men transporten över Akkajaure kan möjligen störas av hård vind, i så fall bättre att ha den osäkerheten i starten.

Instämmer i andy69 åsikt, även jag föredrar att starta i Kvikkjokk och vandra mot fjället. Ger även bättre vyer över Sareks toppar och Akka+Akkajaure enligt mitt tycke.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips