Paddling på Kanarieöarna

Var på Gran Canaria en vår och hittade en uthyrare vid en konstgjord strand som både hade sit-on-tops samt ett par bulliga däckade kajaker. Vi ville hyra de "riktiga" kajakerna och fick till svar att det var endast för "proffsen". Förklarade dock att jag var kajakinstruktör i sverige och då gick det bra. Fast vi fick bara paddla så långt så att vi var inom sikte för annars fick han på nöten av sin chef. Pratade med en äventyrsföretag där nere för jag var intresserad av att starta upp något där jag kunde jobba under vintern. Fick då uppfattningen att Kanarieöarna inte direkt är paddlingsvänligt. Ingen skyddade skärgård och ofta brant och otillgänglig kust. På Teneriffa skulle det dock finnas ställen där man kunde paddla in o ut ur grottor. HAr för mig att jag hittat en websida med ett äventyrsbolag på Kanarieöarna som hade paddling på programmet så prova att sök!

Tips på andra charterpaddlingsställen..... hmm..räknas Nya Zealand?? däremot skall det nog vara bra paddling i Kroatien. Har inte varit där men sett något reportage (utemagasinet mm) De hade dessutom "riktiga" kajaker där. :)
Skall till Thailand nu (mest klättra) men jag har hittat ett företag där som har "riktiga" kajaker annars är det mest sit-on-top på alla charterplejs

Lycka till '
Mattias

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Paddling på Teneriffa

Tomppa; sa:
Planerar att åka till Kanarieöarna på semester i vinter.
Är det någon som vet om det finns kajakuthyrning eller annan möjlighet till paddling någonstans på Teneriffa eller Gran Canaria.

Jag har just kommit tillbaka från en vecka på Teneriffa.

På sydsidan är vattensport stort men fortfarande finns det få havskajaker. Uthyrarna av windsurfingbrädor
brukar ha någon enstaka "sit on the top" för uthyrning.

Jag hittade dock en tysk, Andreas Reinhardt, som försöker introducera havskajakpaddling på Teneriffa. Andreas håller till på en strand någon mil norr om Santa Cruz (nordöstra Teneriffa). Stranden har fin sandbotten och vågbrytare gör att han kan hålla introduktionskurser under lätta förhållanden. Om det inte är mycket stilla bör man dock ha paddelvana innan man ger sig ut utanför vågbrytarna.

Andreas har fem havskajaker av plast (cirka 5 m långa). Han har dessutom två "sit on the tops" av det bredare slaget.

Om man inte har så mycket paddelvana kan man gå introduktionskurs. Kursen omfattar tre pass (3 timmar per styck) som brukar vara förlagda på tre olika dagar. Kurspaketet kostar 90 Euro och inkluderar utrustning, instruktioner, lunchbaguette och någon form av kursmaterial. Maxantalet deltagare på en kurs är fyra.

Är man van paddlare kan man hyra kajak(er) och utrustning för att göra egna turer.

Ett annat alternativ är att anlita Andreas som turledare och guide.

Tyvärr har inte havskajakpaddling ännu blivit populärt på teneriffa varför Andreas håller på med en hel del annat för sin försörjning. Om man vill vara säker på att han är tillgänglig under den tid man skall till Teneriffa rekommenderar jag att man kontaktar honom i förväg. E-mail: tenerifekayak@web.de Telefon: (landsnummer)679-238185

Mvh
Göran Sterning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips