Paddling på Kanarieöarna

Planerar att åka till Kanarieöarna på semester i vinter.
Är det någon som vet om det finns kajakuthyrning eller annan möjlighet till paddling någonstans på Teneriffa eller Gran Canaria.
 
Re: Teneriffa.

Jag såg en (eller ett par) snubbar som paddlade vid El Medano ("vindsurfingbyn") - han/de hade "riktiga" kajaker men jag vet ju inte om det var locals eller någon slags uthyrning.

Vid hyrde ett par sit-on-tops en eftermiddag i Los Americas. Från staden sett; ner till stranden som ligger inne i hamnen och sedan till vänster - där finns (fanns?) ett inhängnat skjul som hyr ut allt från jollar&katamaraner till bilringar...

Detta var för två år sedan, så saker kan ju förändrats (till det bättre...).

//Patric
 
Re: Riktiga kajaker?

Siven; sa:
Vad menar du med riktiga kajaker? är inte sit on top en riktig kajak?

Nä; "riktiga"!

Tjena Siven,
Jag tror att du vet exakt vad jag menar. Men du får ju gärna mucka lite grann om det känns bra. Så kan jag förtydliga lite, för att det känns bra. Det är ju ändå fredag eftermiddag och snart är det helg...

"Riktiga" (notera fnuttarna) betyder i detta fallet däckad kajak, med sittbrunnskapell och hela kånkarången. En sådan som tex klassiska skärgårdskajaker eller klassiska engelska kajaker. En eller ett par sådana såg jag i El Medano. Alltså "riktiga", inte riktiga (som du ville ha det till).

De sit-in-topper vi provade i Los Americas var 80centimeter breda "turist sit-on-topper". Alltså helt riktiga 80 centimeter breda turistiskt och tryggt utformade 3 meter långa plastgrunkor - skitbra om man skall ut hundra meter och sola. Rent dåliga att paddla i - det är jag säker på att vi skulle vara överens om. Men de hade en jättefin gul färg och hål igenom skrovet så att man kunde vara torr om baken. (På det hela taget en bra affärsidé, tror jag. I dessa sammanhang.)

Din/dina sit-on-top/s skulle jag gärna prova. Men jag är rädd att jag knappt skulle klara av att sitta kvar (även om jag har smakat på motionskajak, och trots att min havsskuta är rätt rank). Din/dina sit-on-top är alltså, också, i allra högsta grad riktig kajak/er. Jag har INTE trampat dig på tårna. Åtminstone inte med vilje. Sådana sit-on-top-kajaker har jag bara sett på bild och jag tror inte jag kommer se denna typ - någonsin - på de eventuella kajakuthyrningarna på Teneriffa.

Kändes det lite bättre nu? ;-)

För övrigt;
Jag letar fortfarande efter en rimligt billig (max fem sex tusen) havsracer för någon som inte tävlat paddling. Typ Zenith Explorer (enligt någons rekommendation) - har du någon koll på sånt Siven?

Ursäkta urspårningen;
Gott folk, se till att hjälpa vår vän trådstartaren med ursprångsfrågan! Någon borde ju veta...

Patric
ps. Självfallet var det otroligt klantigt av mig att misslyckas med den påtalade distinktionen. Jag ber alla om ursäkt. Tacksamhet till Siven! ;-) Vi fick därmed ju en fin chans att reda ut det. Vackert så!
 
Teneriffa

Vad gäller Teneriffa så påstår "Fun Factory" i närheten av El Medano att de förutom surfutrustning även hyr ut "Ocean kayaks". Vad för typ av båtar som avses med detta är det nog bäst att fråga uthyraren om. De kan nog även upplysa om det övriga utbudet på ön om deras flytetyg inte skulle locka.

http://www.fanatic.el-medano.com/

Dock så verkar vattnen runt Teneriffa vara ganska oskyddade och inte lämpa sig så väl för rekreationspaddling. Kanske är läget bättre på Gran Canaria.
 
Jag vet vad du menar min definition på riktig kajak är om den är gjord för att paddlas eller ej. Har själv funderat på det där med att paddla på en charterresa det hadde varit toppen men tyvärr är det svårt att hitta ett flytetyg värt namnet man kan hyra. På Nya Zeeland fick vi hyra 4.20 långa k1 or med 65 cm bredd knappast vad jag kallar riktig kajak. Är det någon som vet några andra vanliga charterresmål där man kan få tag i OK kajaker att paddla. Har till och med funderat på att dela en kajak för att få den mer flygbar.
 
Sit-on-top kanoter är säkert mycket bra som uthyrningskanoter. De är billiga, tar lite plats och har hög säkerhet. Trillar en kund av kanoten, kan de enkelt hoppa upp på kanoten, alltså inte svårare än att ta sig upp på en surfbräda.
De flesta vill bara plaska runt på vattnet utan att paddla snabbt eller långt.
Konstigt att inte svenska uthyrare har sådana.

Delningsbara kajaker har jag sett på bild, men har för mig att de var hemmabyggen. Två kraftiga dubbla skott bakom sitsen med bultar och splines gör att kanoten ej tar en vatten och halvorna sitter stadigt ihop. Vet inte om det blir så mycket enklare att ta halvorna på flyget, men kanoten är delbar.
 
Arneri; sa:
Delningsbara kajaker har jag sett på bild, men har för mig att de var hemmabyggen. Två kraftiga dubbla skott bakom sitsen med bultar och splines gör att kanoten ej tar en vatten och halvorna sitter stadigt ihop. Vet inte om det blir så mycket enklare att ta halvorna på flyget, men kanoten är delbar.
Jag tror att det finns (fanns?) kommersiella versioner. Det jag har sett av det handlar om en kajak som delas i tre delar (som hålls ihop vid dubbla skott med splines och rejäla bultar). Det tre delarna innebär att fören och aktern är (under resa) två väskor att bära i varsin hand (packas som vanligt igenom luckan). Kajakens mittendel, sittbrunnen, fungerar hjälpligt som ryggsäck och man kan såklart packa inuti sittbrunnen som täcks av ett rejält "transport & regnkapell".

Med tanke på att folk transporterar forskajaker och vindsurfingbrädor med riggar och segel så borde det inte vara några "bekymmer" att få med ett sånt här ekipage (pris är kanske en annan fråga).

Jag har sett bilderna och resonemanget i en gammal (och bra) bok av Nigel Foster.

Och om det inte går att köpa för jättemånga pengar: Det lär ju vara byggbart! ;-)

Slakta o plasta om!
Skriv o berätta!

Patric
ps. Och urspårningen fortsätter... (?) Men med lite tur så kommer det mer tips om paddlandet på Kanarieholmarna.
 
Motorsåg?

För alla som inte har en motorsåg att kapa sin favoritkajak på mitten med finns det ett antal enklare alternativ. Faltkajaker är inte allför vanliga i Sverige men i USA ses de ofta som verkliga alternativ till "hardshells". Lätta, paddlingsbara men en aning dyra kajaker finns t ex på:

http://www.folbot.com/cooper.html
http://www.feathercraft.com/kahuna.php
http://www.firstlightkayaks.com
http://www.fujitacanoe.com/en/pro.htm

Bl a http://www.folding-kayaks.com säljer faltkajaker i EU.

/Roland
 
Teneriffa

Tomppa; sa:
Planerar att åka till Kanarieöarna på semester i vinter.
Är det någon som vet om det finns kajakuthyrning eller annan möjlighet till paddling någonstans på Teneriffa eller Gran Canaria.

Var just en vecka till Teneriffa (Los Christianos). Skjulet som olle11 beskriver finns kvar men jag var inte så nära så jag kunde se om det fanns några kajaker där. Enligt Aurinkomatkats lilla guide så skall det finnas kajakuthyrning 12 e/h vid Playa Troya (ligger längre upp längs kusten (Playa de las Americas). Hann tyvärr inte dit för att kolla utbudet - fanns mycket annat att göra och även om vågorna inte verkade så höga så bröt de ganska bra närmare stranden...
 
Siven; sa:
Är det någon som vet några andra vanliga charterresmål där man kan få tag i OK kajaker att paddla.

Jag tar upp denna fråga igen. Tjejen har börjat filosofera om solsemester, jag har svårt för att ligga still på stranden och tar tacksamt emot alla tips på chartermål med trivsam paddling som alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
aksello filmtips: paddling och överlevnad på Åland Paddling allmänt 0
Arkterix Paddling på Korsika? Erfarenheter? Paddling allmänt 2
passerinum VIDEO: Paddling på luftmadrass i Norge Paddling allmänt 15
emil. Paddling "på" Gotland - tacksam för tips! Paddling allmänt 3
Öbacka Paddling på Svalbard Paddling allmänt 1
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
matsson Bok om paddling på västkusten Paddling allmänt 5
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
limpan24 Nyfiken på paddling!!! Paddling allmänt 1
Hellepelle Tips om paddling på Åland?? Paddling allmänt 10
ebba00 Paddling på Västkusten Paddling allmänt 5
Hutt Skön paddling på Göta älv! Paddling allmänt 0
Staffan_TeamToyota Lång paddling på öppet hav?! Paddling allmänt 24
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
nippon Paddling på Västkusten Paddling allmänt 2
nippon Paddling på i Bohuslän Paddling allmänt 7
bieurn Paddling på Teneriffa? Paddling allmänt 1
rockyb Paddling på Irland? Paddling allmänt 1
vskytt Paddling på västkusten Paddling allmänt 1
andreasm Paddling på Titicaca-sjön!! Paddling allmänt 5
faskunge Paddling på Rogen Paddling allmänt 1
ErikTheViking Paddling i Sthlms skärgård på engelska Paddling allmänt 0
Paddling på Åland Paddling allmänt 0
Paddling på Ostkusten! Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.