Paddling Lofoten

Jag och min påg ska i september fara upp till Lofoten och paddla havskayak. Har någon lite information om dessa farvatten.

Vi planerar att ta med våra egna kayaker och köra bil upp till Lofoten. Jag har nyligen skaffat en tidvatten-tabell över området. I övrigt har vi 1:50 000 landkartor. Det har ofta varit bättre att använda landkartor till paddling än sjökort. Vi planerar att paddla runt Moskenesöja och Flakstadöja. Om vädret tillåter hoppas vi att paddla ut till Vaeröj och Röst. Vi hoppas även att paddla i området runt Raftsundet.

Är det något speciellt med strömmarna eller annat som vi ska tänka på?
Finns det strömkartor som kan var till nytta eller är de i för stor skala? Jag har inte hittat några i Sverige.
Jag har hört att man ska passa sig för någon ström som går utanför Moskenesöja. Har någon några tipps?
Finns det något speciellt att tänka på om vi paddlar över till Vaeröj och Röst?
Finns det något annat område som någon kan rekommendera?

Vi ser fram emot en trevlig tur till Norge.
 
Eeehh, jo det är ju tex världens starkaste havsström,
Moskenstraumen, att tänka på mellan Vaeröy och Moskenesöya. Stundtals blir vattnet helt vitt där strömmen går då ström och vågor möter varandra mellan Röst, Väröy och Moskenesöya. Efter att ha sett detta på håll rekommenderar jag verkligen bilfärjan ut till Väröy, och särskilt Röst, för att sedan paddla väl därute. För mer info om Röst kan du läsa tidigare inlägg (bla från mig) här på sidan. Men Röst-arkipelagen är helt fantastiskt att paddla i.

Moskenöya är väldigt utsatt för strömmar och havsdyning, och kusten är brant och bitvis svår att gå i land på, så det kan vara en mycket krävande tur att runda ön. Se till att vara ordentligt förberedd!

Information om strömmar mm finns i "Den Norske Los, del 6", finns på Nautiska.com, tyvärr för 700 kr. Personligen tycker jag att det ofta är märkligt svårt att avgöra åt vilket håll det ska strömma, eftersom det är mycket som beror på tidigare vindar, nuvarande vindar, lågtryck mm.

Raftsundet är enklare, och minst lika vackert. En fin tur är att paddla i sundet, runda Stormolla, Lillmolla, Skrova samt arkipelagerna Valvaer och Svellingsflaget Fina tältplatser på gräs bakom sandstrand finns på många ställen. Även Trollfjorden är värd ett besök. Det är ju lite strömt i Raftsundet med mindre stående vågor ibland men jag upplevde inte det som ett problem om du håller dig längs kanten.

Helt klart är området kring Lofoten ett av världens vackraste ställen, framförallt att uppleva från kajak.
 
Lofoten 2005

Hej.
Har ni varit i Lofoten ?
Har ni några erfarenheter att dela med er , vi har tänkt att åka upp någon gång i år jag och min sambo ?
m.v.h
Peter Mattsson
 
Tack

Tack för den fina reseboken . Har inte läst hela men delar av den , när ni är ute på långresa gör ni någon typ av Excelfil för att optimera packningen . Har ni möjligen en sådan att dela med er av ?
Vart har ni fått tag i sjökort ?
Vet ni vilken tid på året det är att föredra att paddla i Lofoten ?
m.v.h
Peter Mattsson
 
Jag har köpt mina Norska sjökort hos Nautiska magasinet i Stockholm, de finns även på nätet, http://www.nautiska.se/magasinet/index.html.
Tyvärr är de norska korten rätt dyra.
Bra info om sjöförhållandena finns i bokserien "Den norske los", där bok nummer 5 omfattar Lofoten. I den står info om tidvatten, strömförhållanden, vindstatistik mm som kan vara bra att veta. Boken är tyvärr svindyr.

Vädret (och ljuset...) brukar vara mest stabilt och trevligast under sommarmånaderna, men det går väl att paddla där året runt. Att paddla bland späckhuggare under norrskenet vore ju coolt.

Jag har en packlista i Excel, skicka mig din mailadress så kan du få den.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
Sushi Paddling vid Lofoten Paddling allmänt 2
AnniePalstam paddling i Lofoten? Paddling allmänt 9
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.