Paddling i Wales

*Avundsjuk*

Det ÄR läskigt kul!! :)
Mer läskigt i min vanliga hyfsat ranka havskajak, mer KUL i en tryggare NDK Explorer som jag hyrde där.
KUL sa BIll till Bull!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ett gäng från Önnered är över till Wales och paddlar. Verkar läskigt kul!

Se bilderna och läs på Escapes forum

Det där ser ju vansinnigt kul ut.
Förekommer det några liknande kurser i Sverige? Jag förstår att vi inte har riktigt samma förutsättningar här men lite tidvatten rubbar väl även svenska (väst)kuster?

Kurs eller inte, jag känner jallafall att jag är för grön för att ge mig ut i sånt där utan lite grundläggande guidning helt enkelt.

Förekommer det några liknande kurser i Sverige?
Nä, det tycker jag inte man kan säga... Inte vad jag vet om. Se nästa svar.
Det finns lite surfupplägg, typ kurser etcetera, från blandade håll. Kolla in en denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45367

Jag förstår att vi inte har riktigt samma förutsättningar här men lite tidvatten rubbar väl även svenska (väst)kuster?
Det går inte att jämföra. I princip har vi inte tidvatten (om man förenklar lite). Vattennivåskillander finns, förhållandevis pyuttesmå, som beror på vindriktningar, lågtryck/högtryck och också lite på tidvatten. Men nä, det kan inte jämföras.

Kurs eller inte, jag känner jallafall att jag är för grön för att ge mig ut i sånt där utan lite grundläggande guidning helt enkelt.
Se ovan länk om kurs. En fungerande roll och genuinstyrtagsträning är bra fundament. Det finns flera möjligheter här och där att utveckla detta... ;) Ut å paddla!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips