Paddling i luleå skägrgård

Hejsan!
Jag söker någon som har erfarenhet av paddling i luleå skärgård!
Jag och min flickvän har tänkt paddla från Björkskatafjärden - Björsbyfjärden - Sinksundet - Revelsudden - Sörfjärden - Mulöviken - Granöfjärden och sen ut till Svartön.
Någon som har testat delar av denna rutt innan?

Jag har varit och rekat broarna och noterat fördämningen vid Mulöviken men i övrigt så har jag inte hittat några hinder..

Mvh..
 
Räcker vattnet?

Oj, barndomsminnen...Vi kallade turen Hertsön runt, eftersom vi bodde där... Gjorde den vid slutet av 60-talet med min kompis Lasses Thorell-jolle. Den fick då släpas genom vass på ett par ställen, med bara ankeldjupt vatten. Lasse och jag kände oss som nåt ur "Queen of Africa"... *L*

Så jag undrar om vattnet verkligen räcker nu, cirka 45 landhöjningsår senare?

hälsningar Jens
 
Tjenare!
Jaha, vass säger du? Mitt återstående orosmoment är väl hur det ser ut vid revelsudden, har du nån koll på det?
 
Yes, vilken nosalgi! Jag är uppväxt i Sinksundet på somrarna. Tog mina första trevande paddeltag där... i en begagnad Jofa-kanadensare som jag köpte för egna pengar efter att ha delat ut Annonbladet en hel vinter (jag grät bland, men jag kämpade på i djupsnön för jag ville så gärna ha en kanot). Nu för tiden brukar jag paddla Malmudden-Revelsudden tur och retur då det blåser mycket och man inte vill gå ut ensam i Södra Hamn.

Det är inga problem att paddla den planerade turen som beskrivs eftersom de grundaste ställena är muddrade! Fast något motordjup är det ju inte frågan om på vissa sträckor. Sedan får man göra ett lyft vid Likkärsbron, men det hade du ju rekat. Hela sträckan förutom sista biten sker i innerfjärdarna så det är mest skyddade vatten. En bra nybörjartur, skulle jag säga! I alla fall om man känner sig bekväm med den sista överfarten där det kan blåsa en del ibland.

Varför har ni valt just Svartön? Det finns några fina sandstränder på den (fast de flesta i närheten av stugor) så det är inget dåligt val. Sandskäret är annars ett fint tips i närheten: Både sandstränder och klippor, men se upp för myrorna på vissa ställen! Om det blåser mycket kan ni istället avsluta turen genom att paddla in i Innantillfjärden och glida genom kanalen till Blötvarpet och vidare ut i Bergsviken.

Lycka till!

PS. Vi får väl veta hur det gick?
 
Muddring

Aha, där har muddrats! Det förklarar saken, att det alls går att fara där även idag. Jag säger som Micke, berätta för oss hur turen blev!

Jens
 
Muddringarna är en del av kommunens innerfjärdsprojekt, precis som dammarna vid Likskärsbron och Lulsundskanalens utlopp. Det har även gjorts en del andra insatser för att innerfjärdarna inte ska växa igen. Jag ska inte bli långrandig om detta utan konstaterar bara att bland de lokala debattörerna finns det både personer som är för och emot projektet.

I oktober paddlade jag delar av sträckan med Marie och Niklas från Luleå kanotkamrater. Kolla på bilden från rundningen av Revelsudden, Jens! Där det tidigare var land går det nu en muddrad kanal.
 

Bilagor

  • Kanalen vid Revelsudden.jpg
    Kanalen vid Revelsudden.jpg
    31.9 KB · Visningar: 702
Hallå!
Tacksam för alla snabba svar! Det verkar som min kartrek höll någorlunda iallfall och turen kan bli av. Bra tips angående alternativa sträckningar.
Jag återkommer och berättar hur det slutade.

Mvh
 
Efter genomförd utflykt

Hej hallå!
här kommer en kort redogörelse för hur äventyret blev till slut.

Vi kvitterade ut våra hyres-kajaker (Point 65 Seacruisers) från LKK och satte av norrut mot slutmålet som kom att bli Strömören. Svårt att hitta tältplatser längs vägen, det var mest vass och så.

Överfarten vid Mulöviken var hyfsat enkel med två personer.
Efter ca 5h nådde vi Strömören där vi upprättade huvudbas.

Dag 2 möttes vi av fantastiskt paddelväder, näst intill spegelblankt. Vi paddlade ut till Svartön och rundade den moturs, på norra sidan hittade vi en strand där lunch utspisades. När vi gav oss av en timme senare hade det blåst upp rejält och vi fick söka skydd på en mindre strand strax nedanför småbåtshamnen vid Lillvarp. Efter ca 6h var det tillräckligt lugnt för återfärd till Strömören.

Dag 3 rekade vi Innantillfjärden efter den mytomspunna Trångsundet, vi kunde konstatera att det var igenväxt.

Dag 4 återfärd mot LKK.

Sammanfattning: En lyckad tur som bjöd på det finaste och sämsta ut vädersynpunkt. Kul att få komma ut och testa de nyinköpta prylarna (detta var min första tur). En sak är säker, kajakintresset kommer inte försvinna med detta.

Mvh
 
Kul att ni fick en fin tur (och mersmak, haha). Men jag tycker det låter mysko att Trångsundet var igenväxt. Jag och kanotkamraten Robert paddlade där i slutet av förra sommaren och då kom vi lätt igenom. Fast det är klart... vi startade i Hagaviken och kom alltså "från andra hållet" och då är det nog lättare att se vart man ska paddla.

Fasen åxå: Nu blev jag sugen på att ta en tur och kolla läget i krokarna kring Björkön. Sandskäret och Sandskärshällan kan förresten vara riktigt fint för fikastopp på kvällen! Återkommer med rapport :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
blindanders Paddling Luleå Paddling allmänt 13
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.