Paddling: Dalälven

Hej!
Jag är ny med paddling men planerar att paddla längs Dalälven i sommar. Jag vill börja precis efter norska gränsen och sen följa östra Dalälven till Siljan och sen vidare längs Dalälven till jag kommer ut i Gävlebukten.
Jag skulle dock behöva lite hjälp och tips innan jag beger mig ut.
Till att börja med undrar jag om någon vet hur vattnet är i östra Dalälven. Jag är som sagt relativt grön på paddling och känner mig inte riktigt mogen att ge mig ut i några starkare forsar. Det är väl främst början, d v s nord-västra Dalarna, jag oroar mig för så all info om det, eller tips om var jag kan ta reda på det, är varmt välkomna.
Utöver det undrar jag också lite om kajaken. Vilken sorts kajak är bäst lämpad för den här sortens resa?
Jag uppskattar all hjälp jag kan få, tack på förhand!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns en hel del bärområden längs den sträckan, främst Trängslet i Älvdalen blir ganska många kilometer...

Hittade någonstans ett reportage om ett par som paddlade Mora -> Stockholm, tydligen var det väldigt mycket släpa efter Borlänge (som i sig bjuder på inte mindre än tre dammar på kort sträcka).

Kajaktiv skrev i sitt senaste nyhetsbrev:

"Fusion för fors & inlandspaddling

Under säsongen 2010 kommer ett antal nya och spännande produkter. Modellen Fusion från Pyranha är en av dem. Kajaken är perfekt för den som söker en kajak för både fors- och slätvattenpaddling. Modellen är utrustad med skädda och ett bakre packutrymme och kommer i två storlekar med olika prisklasser som startar från 8 250 kr"

Läs mer: http://www.pyranha.com/osb/showitem.cfm?Category=57

Kanske har de lite för lite packutrymme, men det är väl något sådant som bör till tänker jag...

Kolla satellitbilderna från http://maps.google.com så syns det om vattnet är brusigt, vill minnas att det finns en hel del forsektioner uppströms Siljan.

Funderar själv på att paddla Mora -> Borlänge i sommar, men vi får väl se om det blir av. Inga direkta forssektioner på den sträckan men ett kraftverk som måste bäras förbi.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips