Paddla i september?

tjenare

jag och en kompis hade tänkt oss att dra ut åp en liten paddlingstur, från tåtorp till Sjötorp... eller liknande... följa den sidan av göta kanal.. vi båda har knappt erfarenhet av kajakpaddling innan. därav den lugna sträckan.

men knixet är att hon kan bara under september till februari. så jag undrar om det är godtagligt väder och hur är det att paddla i september?
sen också om ni har några tips för den nye paddlaren!

Underbar årstid

Från andra veckan i augusti till midsommar är det paddelsäsong för då är nästan alla gasglada fartgalningar borta från sjön och havet. Jag paddlar året runt med undantag för sommaren, som enligt mig är en vidrig årstid med allt för mycket folk överallt. Det finns inget ljuvligare än att paddla i skärgården på hösten, vattnet är varmt, öarna tomma och det är alldeles tyst och stilla. Kommer sen dimman och lägger sig också är det riktigt trolskt och mysigt.

Förra året blev jag kvar 2 dygn längst ut i havsbandet pga. storm, men vad gör det när man har tält, sovsäck, snorklingsgrejer och gott om mat?

tjenare

jag och en kompis hade tänkt oss att dra ut åp en liten paddlingstur, från tåtorp till Sjötorp... eller liknande... följa den sidan av göta kanal.. vi båda har knappt erfarenhet av kajakpaddling innan. därav den lugna sträckan.

men knixet är att hon kan bara under september till februari. så jag undrar om det är godtagligt väder och hur är det att paddla i september?
sen också om ni har några tips för den nye paddlaren!

September är varmt i vattnet och inte farligt kallt i luften, en bra månad att paddla i, möjligen blåsig. Oktober i skåne är allt jag kan uttala mig om, men där kommer man till månaden när det börjar bli dags för rätt rejäla kläder (våtdräkt eller torrdräkt om du ramlar i), då solen inte gärna värmer och då vinden gärna är stark, och vattnet har börjat tappa mycket värme. November till februari, beror lite på person, men det är där jag skulle säga det behövs bra torrdräkt, eller en rejäl våtdräkt, och längre paddling därför bör undvikas om man inte är bland de som redan har bra paddelkläder och paddelvana.

--- Mats ---

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips