Paddla i Säveån?

Hej!

Jag har en idé om att paddla kajak uppströms Såveån med start i Mjörn/Alingsås. Är nybörjare och ska hyra kajak. Har kollat att första kraftstationen kommer efter 12 km.

- Någon som vet hur paddlingsbar Säveån är denna sträckning?

- Finns det några andra hinder innan denna kraftstation?

- Hur långt kommer man som nybörjarpaddlare i en kajak på en timma?

Tacksam för alla synpunkter.

Med vänlig hälsning

Thomas Johansson

För länge sedan paddlade jag kanot nedströms från Lagmansholm till Alingsås och det fungerade bra. Åt andra hållet borde fungera bra också, var beredd på ett par lyft om man vill fortsätta förbi kraftstationen. Det är några mindre kraftstationer mellan Alingsås och Vårgårda som man får lyfta förbi, tror det är tre st, Torp, Ängatorp?, Lagmansholm. Uppströms Lagmansholm vet jag inte hur det är att paddla, det blir ganska så mycket smalare på vissa ställen, vid E20-underfarten i Vårgårda ser ån inte ut att vara mer än 2m bred.

Andra hinder kanske kan vara nerfallna träd.

Man borde väl kunna paddla ca 3-4 km i timman, sen påverkar ju strömmen i ån, men det är inte någon större hastighet utan ganska lugnflytande om det inte regnat en massa.

Hoppas det hjälpte lite.

Lycka till med turen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har för mig

att det finns åtminstone en äldre tråd här om Säveåns övre lopp. Sök i listen upptill t ex på Säveån och Alingsås.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips