Paddeltur i Stockholms skärgård. Tips?

Hej,

Jag och en kompis tänka ta och paddla en vecka i Stockholms skärgård ungefär i början av Aug.
Vi bor båda i Skåne så vi vet inte riktigt bästa sättet att fixa allt.

Ingen av oss har kajak så vi skulle behöva hyra en var där uppe. Något tips på en bra uthyrare? Kanske direkt i samband med vatten så man kan gå i direkt där?

Vi kommer att köpa en guidebok om skärgården och ta en tur därifrån. Något tips på en bra tur för en vecka?

Något annat man behöver tänka på?

Vore tacksam för svar och eventuella följdfrågor. :)

Vänligen,
Andreas

Starta på Nåttarö på utsidan av Mysingens mynning. Det går båtar dit från Nynäshamn och kanot kan ni hyra i Nynäshamn eller på Nåttarö.

Då kan ni paddla både skyddat och oskyddat norrut. På utsidan av Nåttarö, Utö, Ornö osv finns det mer fint än ni hinner med på en vecka.

Som Oxelösundare vill jag också slå ett slag för Oxelösund. Kika på kartbilden. Här finns också kanotuthyrning.

Lycka till !

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mest beroende på okunskap om Stockholms skärgård, så passar jag på att pusha för Trosa skärgård. Det går att hyra kajak i Trosa, och under en vecka hinner man avverka en del av det som ligger utanför Trosa, men lätt även ner till Stendörren och kanske bort till Oxelösund. Åt andra hållet så ligger Torö och Landsort, och det är trevliga platser.
Skärgården här är relativt öppen, men det går alltid att välja skyddade vägar beroende på vindriktningar. I Stockholm är väl vattnen mindre öppna, eller så beger man sig till de yttersta delarna, men då är man relativt väderberoende på flera ställen.

Starta på Nåttarö på utsidan av Mysingens mynning. Det går båtar dit från Nynäshamn och kanot kan ni hyra i Nynäshamn eller på Nåttarö.

När jag hyrde kajak på Nåttarö för två veckor sedan hade de bara två K1:eek:r, Picnic och Crunch. Tror att det fanns en K2:a också, fast är inte säker.
Men omgivningarna är härliga för paddling och med flera folktomma sandstränder att stanna till vid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips