Paddeljustering, glapp i delningen

Nu när isarna ligger kan man ju roa sig med fine-tuning av utrustningen.. Jag har en 2-delad paddel med kolfiberskaft (Aquabound Eagle Ray) med ett liiitet glapp i delningen. Även i knapplåsningen där man man kan ställa vinkel med 2 olika hål finns det en aning rörelseutrymme så man kan "skruva" paddeln en gnutta. Det här påverkar förstås inte funktionen och knappast styrkan men jag vill helst att paddeln ska kännas som en odelad.. (En sån där skitsak som kan sätta sig på skallen när man är trött och blöt i motvinden..) Vad rekommenderar ni för material för att få den helt tight med bibehållen delningsfunktion? Ett varv eltape blev för mycket, då gick den inte att sätta ihop.

Limma dit en tvisterdelning i stället.
Då blir det garanterat inget glapp.
Säljs bland annat på Skim och på orust kajak.

// Kristoffer

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
jamo; sa:
Ett varv eltape blev för mycket, då gick den inte att sätta ihop.

Pröva en tunnare tejp. Typ klar eller brun packtejp eller vanlig skrivbordstejp. Du behöver nog inte lägga varv längs hela staven utan lägg istället en längsgående remsa och prova. Lägg en till på motsatt sida om det fortfarande glappar och fortsätt så. Det kanske inte är en hållbar lösning men jäkligt funkis. Ett annat kanske lite mer riskabelt tips är att lägga ett tunt tunt lager epoxi eller liknande och LÅT DET HÄRDA HELT INNAN DU SÄTTER IHOP PADDELN. Gå sedan på med lite sandpapper och slipa ned tills det är en perfekt passning. Aquaboundpaddlarna har om jag inte minns fel rännor i staven som gör att smuts och skit inte påverkar passformen över tiden. Alltså är det åsarna som är lite för små om det är så att det glappar. Lägg en tunn tunn sträng med epoxi på dessa och slipa sedan ned dessa strängar så tror jag att det är den hållbaraste lösningen. Jag har dock inte provat detta själv så jag låter själva modet stå för dig.
Eftersom jag gillar snäpplåsen som finns på aquaboundpaddlarna (och många andra delbara) så tycker jag att montera på ett skruvlås är lite utav en sista utväg, men det får stå för mig, du kanske vill ha lite mer justeringsmöjligheter på din paddel vilket gör det hela giltigt.

lycka till!/Samme

samme83; sa:
Pröva en tunnare tejp. Typ klar eller brun packtejp eller vanlig skrivbordstejp. Du behöver nog inte lägga varv längs hela staven utan lägg istället en längsgående remsa och prova...Ett annat kanske lite mer riskabelt tips är att lägga ett tunt tunt lager epoxi eller liknande

Brun packtejp ska jag testa, tack. Jo epoxi.. Hade en tanke på ett lager klarlack men surt om man man sabbar paddeln.. Jo den har en sån där ränna/upphöjning, stämmer. Men det kom in lite finkornig sand i kopplingen en gång å då jäklar var det besvärligt att få isär den..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips