Packrafting

Är lite undrande om man bör betrakta avsaknaden av redundans gällande flytförmåga på dessa, som att de är olämpliga att använda om man vill korsa större sjöar till exempel. Har någon här erfarenhet av skador på båten ute på vattnet? Skulle en packning packad i vattentät säck hjälpa flytförmågan något vid kapsejsning, eller bara hjälpa till ytterligare att dra ner allt på botten?
 
Är lite undrande om man bör betrakta avsaknaden av redundans gällande flytförmåga på dessa, som att de är olämpliga att använda om man vill korsa större sjöar till exempel. Har någon här erfarenhet av skador på båten ute på vattnet? Skulle en packning packad i vattentät säck hjälpa flytförmågan något vid kapsejsning, eller bara hjälpa till ytterligare att dra ner allt på botten?

Redundansen är olika på olika modeller, och självklart är det en personlig riskanalys vilken typ av överfarter man tycker är rimliga.

Vissa är byggda med två kammare, tex Kokopellis
http://kokopelliraftco.com/collections/packrafts/products/the-hornet-with-sprayskirt

Alpackas modeller kan med tillbehör få tre kammare genom uppblåsbara extrakammare/packutrymme med Cargo Fly
http://alpackarafts.com/product-category/cargo-fly/

Jag har svårt att se varför det skulle gå hål på båten ute på öppet vatten, finns ofta väldigt lite som kan orsaka hål där. Det skulle vara om man t.ex. fiskar. Jag dubbekollar alltid inför större överfart att det inte är något uppenbart hål genom att pressa ihop båten och kolla trycket.

Jag räknar aldrig med att kunna rädda båten om det skulle gå hål, även om jag tror det skulle gå bra att dra in båten till land eftersom jag har Cargo Fly, och jag inte kan se något tillfälle då man skulle kunna tappa flytkraft nog för att inte hålla allt flytande (med mig själv simmandes).

Överfarter solo på upp till ungefär någon kilometer känner jag mig trygg med.
 
Tack för svaret, farsi! Jag är med på resonemanget.

Tänker mig något mardrömsscenario där man korsar större vattendrag och där luften börjar gå ur och man inte hinner få bort packningen, eller att packningen blir för tung eller har för låg flytkraft. Tror jag ska testa att slänga ut packningen i vattnet med drybag och klänga lite på den för att se vad som händer :)
 
Tack för svaret, farsi! Jag är med på resonemanget.

Tänker mig något mardrömsscenario där man korsar större vattendrag och där luften börjar gå ur och man inte hinner få bort packningen, eller att packningen blir för tung eller har för låg flytkraft. Tror jag ska testa att slänga ut packningen i vattnet med drybag och klänga lite på den för att se vad som händer :)

Ja, det vore intressant att prova hur båten beter sig vid ordentlig pyspunka (öppna lilla ventilen) eller stort hål (öppna stora ventilen) med och utan Cargo Fly luftfickorna, samt med och utan packning i dessa. Får bli ett sommarprojekt.

Att snabbt och enkelt kunna kasta packning överbord och samtigt ha enkelt hanterbara förankringar till dessa i båten eller en själv är ju viktigare när det gäller uppblåsbara farkoster än andra. Mitt mardrömsscenario är att tappa paddeln eller att båten skulle flyta iväg om det blåser hårt och jag kapsejsat. Därför har jag alltid paddelsnöre, så paddel sitter fast i båten, samt att jag har ett två meter långt rep mellan mig och båten (med karbinhakar så det är lätt att ta bort vid behov).

Känslig packning har jag alltid i lufttäta väskor som även funkar som flytetyg om båten sjunker, i mitt fall dessa:

TNF waterproof duffel (med likadan tizip dragkedja som Cargo Fly drybags) http://www.backcountry.com/the-north-face-waterproof-duffel-bag-2500-3850cu-in

Watershed Weapons bag (kan även blåsas upp med ventil efter stängning) http://drybags.com/product/12300-ZD.html

En vanlig drybag med rollon-topp borde ju funka lika bra om man ser till att den har luft i sig innan man hamnar i vattnet :)
 
Bumpar den här tråden. Nyfiken på hur vanligt ni som packraftar upplever att det är med missöden i form av allvarligare skador som pyspunka eller dylikt, under era färder? Tänker mig att detta sannolikt vanligast tillfogas av vassa grenar/kvistar intill land etc. Är det reparationskit som vanligtvis medföljer tillrådligt/tillräckligt för att göra raften funktionsduglig och ta sig tillbaka till civilisationen igen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.