Packfickor till cykel?

Hej!
Planerar att cykla Linköping - Nordkap sommar 2018 via inlandsvägen. Håller på att planera hojen och packning. Ska köra med ganska små packfickor. Antagligen fram och bak. De måste vara lättpackade, vattentäta och verkligen sitta bra även om de är lätta att ta bort, kanske låsbara.
Vad har ni för erfarenhet och kan tipsa om?

Mvh
Ola A.
Linköping.

Tåliga, täta med rullstängning, lätt att ta av och på, sitter hyfsat bra men inte låsbar.
En föregångare till denna har jag cykelpendlat 10km enkel resa i snitt 4 dagar per vecka med, året runt. Her en gång råkat trampa sönder ett knäppe (hanen) men det var enkelt bytt. Har också bytt ett handtag efter 7 års användning
https://www.bikester.se/vaude-aqua-back-cykelvaeska-roed-svart-597922.html

Lastar cirka 7 (datorväska) +4 kg (kläder och mat) vid jobbpendling men de klarar betydligt mer- vilket jag provat på några semesterturer.

En nackdel är att de inte är så bärvänliga utan cykel - bara en tunn enkel rem eller handtaget i handen. Men ingen "ryggsäcksfunktion"

Har torrsäckar från ortlieb i liknande tjock galon så om de gör tror jag de skulle vara bra också.

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips