Packfickor till cykel?

Hej!
Planerar att cykla Linköping - Nordkap sommar 2018 via inlandsvägen. Håller på att planera hojen och packning. Ska köra med ganska små packfickor. Antagligen fram och bak. De måste vara lättpackade, vattentäta och verkligen sitta bra även om de är lätta att ta bort, kanske låsbara.
Vad har ni för erfarenhet och kan tipsa om?

Mvh
Ola A.
Linköping.

Tåliga, täta med rullstängning, lätt att ta av och på, sitter hyfsat bra men inte låsbar.
En föregångare till denna har jag cykelpendlat 10km enkel resa i snitt 4 dagar per vecka med, året runt. Her en gång råkat trampa sönder ett knäppe (hanen) men det var enkelt bytt. Har också bytt ett handtag efter 7 års användning
https://www.bikester.se/vaude-aqua-back-cykelvaeska-roed-svart-597922.html

Lastar cirka 7 (datorväska) +4 kg (kläder och mat) vid jobbpendling men de klarar betydligt mer- vilket jag provat på några semesterturer.

En nackdel är att de inte är så bärvänliga utan cykel - bara en tunn enkel rem eller handtaget i handen. Men ingen "ryggsäcksfunktion"

Har torrsäckar från ortlieb i liknande tjock galon så om de gör tror jag de skulle vara bra också.

/Patrik

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips