på väd till Nepal

lite enskild vandring i nepal?

hej!
jag funderar på attt göra en vandringsresa i Nepal antingen i höst eller i vår.
jag undrar hur mycket turister det egentligen är på de populära vandringslederna i Nepal, tex annapurna sanctuary, jomsom eller till mount everest base camp.
är det någon som har tips på en 10-15 dagars vandring som är fin, med hyfsat många teahouses, men inte med jättemycket turister. har hört något om att ibland får man skinda sig för att få plats att äta och sova. Har förståt att det är mest folk i oktober-november, är det någon som har annan uppfattning. är det någon som vandrat då och någon annan period som kan jämföra?

glad för tips:)

Helena, östersund

Annapurna Base Camp trekken , som startar från Pokhara är en fantastisk vandring, som du klarar av på mellan 8-12,13 dagar, beroende på hur stark/stressad du är.
Gott om små testugor att vila vid, käka, gå vidare eller bara stanna för natten, beroende på hur vackert beläget stället är, eller hur slut man är i bena.

Vi gick med guide, som jag också kan rekommendera, man får massa info om Nepal, folket, kulturen och inte minst bergen.

Jag skulle rekommendera att gå den långsamt, ta till med 12,13 dagar, njut av landskapet som växlar oerhört från tät rhododendronskog rakt upp bland bergen.
På annapurna sanctuary (4130 m) är du omgiven av mäktiga berg.
Annapurna I (8091 m) tornar upp sig rakt ovanför huvudet!!

På hem eller ditvägen tar ni omvägen över Poon Hill för en makalös vy över Annapurna massivet och Dhaulagiri.

Trekken är välkänd, och många här har nog något att säga om den.
Hardcore, rakt upp i bergen, snabbare än du kommer på någon annan led (som jag känner till)

Mycket upp och ner, dock. Bra knän gäller, eller stavgång.

Jag och min flickvän gick dit Januari 05 (KALLT!), en vandring vi alltid bär med oss.

Antal turister? Tja..
för att citera dylan: I think its 136..or 164, I don't remember which..:)

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Vandra i Nepal

Har gjort sju vandringar i Himalaya, varv tre i Nepal; Annapurna Sanctuary, Everestleden med start i Jiri och Annapurna Circuit. Otroligt fina vandringar med fantastisk natur. Nepal är ett av de bästa länderna som finns att trekka i!
Fixa det praktiska på plats, men se upp med "lycksökare".
Läs om mina vandringar på www.stalvik.com
trekker44

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips