På tur med Randoutrustning?

Hej!
Planerar en dryg vecka i Sarek över påsk. Med tyngdpunkt på topptura. Blir nog också ganska stillaliggande typ basecamp. Nu tror jag inte att jag vill ha med mig fler än ett par skidor och pjäxor.
Planen är därför att gå in med randogrejer plus pulka. Saltolukto-Mikkastugan. Jag har erfarenhet att gå på tur men inte då så mycket plattåkning och definitvt aldrig med pulka.
Är det någon som har erfarenhet av det? Är det rekomenderbart? Kan tillägga att jag inte är något konditionsfenomen.

/Johan

Det är görbart, men inte optimalt.
Man får helt enkelt hitta den kompromiss som känns bäst för en själv, en skida/pjäxa som är bra på platten kommer alltid att vara sämre utför, och vice versa.
Jag har gått många km i mina alpina turgrejor genom vintrarna, man får helt enkelt räkna med lägre tempo, kortare distanser och högre ansträngningsgrad.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips