På tur med 4-åring

Jag läste om Nimrod 3-år som fjällvandrade med sin pappa vid Nikkaluokta.

Nu har jag funderingar på att ta med min 4-åriga dotter på tur. Jag har tittat på lite olika alternativ, bland annat runt Katterjokk och Nikkaluokta, men jag har svårt att bestämma mig.

Vi kommer att hålla till någonstans i Norrbottensfjällen och skulle vilja gå en tur med tält på ca 10-15 km lättvandrad terräng. Det får gärna finnas lite dramatiska omgivningar med vattenfall, snölegor mm för att intresset ska vara på topp.

Om någon har turförslag är jag tacksam.

Vi kan åka bil, tåg eller buss så vi tar oss vart som helst.

//Nils

Låktatjåkka--Björkliden

Kul!

När Nimrod var 4 år gammal klev vi av tåget från Kiruna mot Narvik vid station Låktatjåkka. Därifrån gick vi sen på led förbi Låktatjåkkastugan och vidare till Björkliden. I slutet av juni fanns det en hel del snölegor alldeles intill leden, och det visade sig vara en perfekt vandring för oss. Den är tyvärr lite längre än vad du tänkt dig, men är lättvandrad och säker. Vi tog fem dar på oss för att vandra till Björkliden, där vi spenderade en sjätte dag innan vi tog tåget hem.

/Nimrods pappa

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips