Ovanligt med varmfodrade byxor

Hallå där..

Väldigt vad ovanligt det verkar vara med varmfodrade överdragsbyxor. Det finns knappt eller inget alls på de friluftsaffärer på nätet jag känner till. Det enda jag hittar är några få modeller på naturkompaniet och någon billigare variant på ITAB eller vad det nu heter.

Varför är detta så ovanligt eller är jag blind ?

Och angående just sådana här byxor. Vad är optimalt, syntet eller dun ? Vad gäller egentligen kring dun i kläder. I sovsäckar är det ju så enormt fuktkänsligt. Är dunkläder mer fuktresistenta så det inte är något problem ?

mvh // Johannes

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns!

Ett billigt alternativ är Dobsom Comfort pant för ~ 400kr, finns på typ intersport eller stadium, skyddar lite mot vind men tyget är inte särskilt vattentåligt. Har ett par själv och dom är guld värda på vintertur, lätta är dom också, typ 250 gram eller nått sånt.

Finns ett par andra alternativ också..

Speca gärna vad du ska ha dom till, om du behöver dradkedjor i sidorna osv.
Flerdagaraturer? Gå på stan?

Dun eller syntet vet jag inte riktigt, med skalbyxor över spelar det nog ingen roll..
Edit: Och att söka efter vad som är "optimalt" är slöseri med tid. :)

Jo jag vet de olika orden och har sökt. Hittar fler men då utomlands.. Jaja, knepigt att inte intresset verkar vara större i sverige..

Skalbyxor har jag inte tänkt ha över. Kommer nog användas främst vid mer stillasittande aktiviteter som att vänta på djur och dylikt eller att dra över sig när man har vandrat i snön och tar en paus..

mvh // Johannes

Hallå där..

Väldigt vad ovanligt det verkar vara med varmfodrade överdragsbyxor. Det finns knappt eller inget alls på de friluftsaffärer på nätet jag känner till. Det enda jag hittar är några få modeller på naturkompaniet och någon billigare variant på ITAB eller vad det nu heter.

Varför är detta så ovanligt eller är jag blind ?

Och angående just sådana här byxor. Vad är optimalt, syntet eller dun ? Vad gäller egentligen kring dun i kläder. I sovsäckar är det ju så enormt fuktkänsligt. Är dunkläder mer fuktresistenta så det inte är något problem ?

mvh // Johannes

Det finns!

Ett billigt alternativ är Dobsom Comfort pant för ~ 400kr, finns på typ intersport eller stadium, skyddar lite mot vind men tyget är inte särskilt vattentåligt. Har ett par själv och dom är guld värda på vintertur, lätta är dom också, typ 250 gram eller nått sånt.

Finns ett par andra alternativ också..

Speca gärna vad du ska ha dom till, om du behöver dradkedjor i sidorna osv.
Flerdagaraturer? Gå på stan?

Dun eller syntet vet jag inte riktigt, med skalbyxor över spelar det nog ingen roll..
Edit: Och att söka efter vad som är "optimalt" är slöseri med tid. :)

Jag har också nämnda Dobsom. Hellåna dragkedjor och vansinnigt varma, man behöver ju sällan så mkt isolering på benen som resten av kroppen. Med tanke på priset är de suveräna, kanske kunde de vara liiite rymligare runt foten. Samtidigt ger en relativt snäv passform möjligheten att dra på skal över för extremt kalla aktiviteter.

Finns två andra alternativ jag känner till på rak arm: Fjällrävens termobyxor och Western mounaineerings dunbyxor. Kolla hos Getout.se för de sistnämnda.

Du i kläder är väl dun oftast kombinerat med membran eftersom man kommer i kontakt med väta mer än med en sovsäck. Finns ju membran även i dem dock. Syntet är väl kanske snäppet bättre i byxor om man sitter på baken och kommer i kontakt med snö vid fötterna. Men som vanligt, det beror på. En massa saker.

Det fanns tidigare ett förstärkningsplagg som hette Haglöfs Barrier knee pant i Thermolite® Micro 80, byxan vägde 255 gram i Large. De verkar tyvärr ha utgått ur sortimentet. Kanske finns de på Haglöfs outlet i Avesta eller något annat restlager.

Bilagor

• hag-781530_2.jpg
    hag-781530_2.jpg
    103 KB · Visningar: 3,118
Ibland när vi letar tänker vi i för små cirklar, utförsåkningsbutiker brukar ha många modeller. Mc-butiker likaså. De som tillverkar bergsbestigar klädselutrustning har dem allesammans.
Överlevarnas STOP, stanna till, tänk efter och framåt, orientera dig, planera din sökningar och ditt behov är inte så dumma.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips