Ont i lendrygg, svank efter backlöpning.

Vad kan det va för fel ? Känns inte som vanlig träningsverk dock. Har sprungit våren och sommaren, men mest kortare distanser mellan 3-5 km. Vanlig löpning inget avancerat. Men så kom jag på att jag har en fd skidbacke 5 min. bort från där jag bor. Så den tog jag igår och körde lite i den.

Men som sagt när jag vaknade idag så är jag riktigt sur i ryggen. Kan det vara så att jag har sprungit helt åt fanders fel ? Eller är det bara jag som har mindre bra uppbyggda muskler i ryggslutet och magen ?

//Garmen
 
Vad kan det va för fel ? Känns inte som vanlig träningsverk dock. Har sprungit våren och sommaren, men mest kortare distanser mellan 3-5 km. Vanlig löpning inget avancerat. Men så kom jag på att jag har en fd skidbacke 5 min. bort från där jag bor. Så den tog jag igår och körde lite i den.

Men som sagt när jag vaknade idag så är jag riktigt sur i ryggen. Kan det vara så att jag har sprungit helt åt fanders fel ? Eller är det bara jag som har mindre bra uppbyggda muskler i ryggslutet och magen ?

//Garmen

Strechtar du efter passen? Jag har haft återkommande problem med ländryggen, speciellt i samband med backträning. Men efter att ha börjat med att fokusera på stretching efteråt, har jag ökat rörligheten i muskulaturen och har nu sluppit undan problemen.

De centrala musklerna för ländryggens väl är, som jag ser det:

  • Sätesmuskulaturen.
  • Höftböjarna
  • Framsida- och baksida lår

Speciellt höftböjarna har jag upptäckt står i någon förbindelse med ländryggen och de behöver noggrann stretching efter backträning.

Lycka till!
 
är tyvärr ingen mästare på streching, dum som man är. så det var ett riktigt bra tips. skall ta vara på det och strecha mer. så får vi hoppas på att det löser sig :)

tack
 
Stretch är nog ingen dum idé. En annan grej som gör att du får ont i ländryggen kan vara att du springer alltför framåtlutad. Testa att springa mer upprätt, ungefär som om du hade en tråd från huvudet som hela tiden vill dra dig uppåt.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThereseTilly Ont i knäna Löpning 10
Josefina78 Ont snett under knäet Löpning 2
JA64 ont i vaden Löpning 11
fishermnsphoto hjälp! ont i fotleden. Löpning 2
Swamprat Ont i benen Löpning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.