Ont i knäna vid vandring - kan gel vara något?

Jag har vandrat i fjällen två gånger och har båda gångerna fått vansinnigt ont i båda knäna, redan efter två dagar. Ont uppför och ont nedför, men inte om jag sprungit med i den fart som sluttningen ger nerför. Konstigt. Ont på plan mark. Det känns som knivar som skär inne i lederna. Det har varit riktigt jobbigt om jag stått stilla ett tag och kallnat, typ lunchrast eller fotopaus.

Efter någon vecka hemma har käna kännt bra igen och har inte haft problem efter det. Spelar squashs rätt ofta och det går bra. Ryggsäcken har inte varit speciellt tung någon av gångerna, ca 21 kg. Men jag har haft ganska tunga stövlar med styv sula.

Är det någon annan som har haft liknande problem och lyckats lösa det? Jag funderar själv på att köpa någon typ av iläggssula, typ gel-sula eller något annat stötdämpande. Är det något som rekommenderas? Finns det något bra märke i så fall. Jag är villig att betala. Pengar är pengar och smärta är smärta. Kanske även någon typ av stöd- och värmestrumpa över knäna?
 
Efter att ha gått några varv runt jorden (jag har gått extremt mycket i mitt liv) så har jag utvecklat en abnorm muskelatur precis över knäna. Annars är de smala. Jag kan rekomendera dig att marchträna innan. Fyll rygsäcken med petflaskor med vatten i och telefonkataloger och ge dig ur och gå. Nu i våras så testade jag en gammal rygga för jag har optimerat vikten och gått ned till en 65 liters. Jag tog en promis på två timmar med avslutning i den lokala skidbacken som är 85 meter hög. En av backarna måste vara svart med nästan 45 graders lutning (extrem). Det var precis så att man kunde gå nedför med gräset som motstånd för annars hade man rushat ned. Satan vad det frestade på knäna men de höll. Jag tog den vägen endast en gång dock då jag gjorde tre turer upp och nedför backen. Jag har annars aldrig känningar i knänna förutom när jag börjar löpträna för säsongen.

Så träning hjälper nog. Skaffa dig ett par mjuka ilägg också. Kanske ett par mjukare dojjor.
 
Det låter som något jag haft/har, särskilt när du beskriver smärtan som stickande knivar. Jag fick även mina smärtor på fjällvandring och var rädd att det intresset skulle vara slut i och med det, men idag fjällvandrar jag utan problem.

När jag var till doktorn med mitt knä sa han att det berode på en liten överrörlighet i knät som är ganska vanlig. Detta gör att knäskålen trycker sönder ligamenten (eller om det heter nått annat) mellan knäled och knäskål, särskilt vid tung belastning som vandring nedåt med packning.

Bästa sättet att bli av med det är att träna, men jag tycker du ska ta det lite lungnare än vad skribenten ovan rekomenderar. Börja med lätt styrketräning i ben/knän utan stretchning, detta för att låta muskulaturen som drar ihopp knäna bli så pass korta så att det motverkar den lilla överrörligheten i knät. Sjukgymnaster eller persolan på gym borde veta vilka övningar som är bra.

Sen kan man efter hand börja öka träningstrycket på knän och ben, enda grejen jag inte gör är att träningsspringa/jogga, cykling är minst lika konditionstränande eller muskeluppbyggande och sliter inte alls lika mycket på knäna.

Lycka till!! //David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Toop Ont under yttre fotknöl Fjällvandring 4
skuggarvet Ont av ryggan. Fjällvandring 11
raderad04 Säg inget ont om Tyskar Fjällvandring 6
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.